MARELITA DEVISA, . (2023) KEPEMIMPINAN PEMBELAJARAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI LITERASI DIGITAL GURU SD IT SATRIA BANGSA DI KABUPATEN BOGOR. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
1. COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
2. BAB I.pdf Download (471kB) |
|
Text
3. BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
4. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (456kB) | Request a copy |
|
Text
5. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
6. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (630kB) | Request a copy |
|
Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (443kB) |
|
Text
8. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (883kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini terinspirasi oleh semangat kepemimpinan pembelajaran kepala sekolah. Program yang dilaksanakan oleh sekolah berfungsi sebagai pedoman untuk membimbing guru dalam memahami literasi digital berdasarkan pertimbangan pemahaman pembelajaran di sekolah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menilai dampak kepemimpinan pembelajaran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi literasi digital guru. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Proses pengumpulan data meliputi observasi, wawancara, dan analisis dokumen. Proses analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (a) Kompetensi Literasi Digital masih perlu dikembangkan lebih lanjut untuk meningkatkan kompetensi guru dan kemampuan siswa dalam menggunakan aplikasi teknologi. (b) Kualitas guru dalam menerapkan pemahaman literasi digital terlihat terutama dalam kebutuhan siswa. (c) Terdapat faktor penghambat dan pendukung dalam pelaksanaan kepemimpinan pembelajaran yang dilakukan oleh kepala sekolah dalam meningkatkan kemampuan guru dalam literasi digital, yang didukung oleh infrastruktur sekolah untuk menciptakan suasana belajar yang menarik bagi siswa. Implikasi dari kepemimpinan pembelajaran dapat diamati melalui inspirasi, motivasi, dan antusiasme. Ketiga aspek di atas digunakan sebagai sumber daya dan teladan bagi guru dalam meningkatkan kompetensi literasi digital guru. *********** This research is inspired by the spirit of the principal's learning leadership. The program carried out by the school serves as a guideline to guide teachers to understand digital literacy based on considerations of understanding learning at school. The aim of the research is to assess the impact of the principal's learning leadership on enhancing teachers' digital literacy competencies. The research method used is descriptive qualitative. The data collection processes include observation, interviews, and document analysis. The data analysis processes include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the research show that (a) Digital Literacy Competence needs further development to enhance teacher competency and students' ability to use technology applications. (b) The quality of teachers in applying digital literacy understanding is especially visible in student needs. (c) There are inhibiting and supporting factors in the implementation of learning leadership carried out by the school principal in improving teachers' abilities in digital literacy, which is supported by school infrastructure toa create an attractive learning atmosphere for students. The implications of learning leadership can be observed through inspiration, motivation, and enthusiasm. The three aspects above are used as a resource and teacher role model in improving teacher digital literacy competence.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Matin, M.Pd. ; 2). Prof.Dr. Masduki Ahmad, SH.,MM. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Media Pembelajaran Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak |
Divisions: | PASCASARJANA > S2 Pendidikan Anak Usia Dini |
Depositing User: | Users 25683 not found. |
Date Deposited: | 06 Sep 2024 00:10 |
Last Modified: | 06 Sep 2024 00:10 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50797 |
Actions (login required)
View Item |