META ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR (SD)

NANDA ANISSA, . (2024) META ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR (SD). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (952kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (319kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (545kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (310kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (382kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (253kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (301kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (226kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis penggunaan media pembelajaran komik dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di Sekolah Dasar (SD). Penelitian ini dilakukan menggunakan metode literature review dengan teknik meta analisis. Artikel atau jurnal online yang didapat dari Google Scholar dan Sinematic Scholar mengenai penggunaan media pembelajaran komik dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di Sekolah Dasar merupakan topik dalam penelitian ini. Sesuai dengan topik penelitian yang diambil maka sampel yang diperoleh melalui artikel atau jurnal berjumlah 20 (dua puluh) buah artikel yang sesuai dengan topik penelitian. Intrumen penelitian menggunakan tabel review hasil belajar peserta didik sebelum (pretest) dan setelah (posttest) menggunakan media pembelajaran komik. Berdasarkan hasil yang diperoleh rata-rata skor sebelum penggunaan media pembelajaran komik peserta didik di Sekolah Dasar (SD) yaitu 62,25, sedangkan rata-rata skor sesudah penggunaan media pembelajaran komik menunjukkan peningkatan rata-rata skor menjadi 79,6. Sementara hasil rata-rata N-Gain dari 20 artikel atau jurnal adalah 0,48 yang berada dikategori sedang. ***** This study aims to examine and analyze the use of comic learning media in improving student learning outcomes in elementary schools. This study was conducted using the literature review method with meta analysis techniques. Articles or online journals obtained from Google Scholar and Cinematic Scholar regarding the use of comic learning media in improving student learning outcomes in elementary schools are the topic of this research. In accordance with the research topic taken, the samples obtained through articles or journals amounted to 20 (twenty) articles that were in accordance with the research topic. The research instrument uses a review table of student learning outcomes before (pretest) and after (posttest) using comic learning media. Based on the results obtained, the average score before using comic learning media for students in Elementary School (SD) was 62,25, while the average score after using comic learning media showed an increase in the average score to 79,6. Meanwhile the average N-Gain result from 20 articles or journals is 0,48 which is in the medium category.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1. Prof. Dr. Iva Sarifah, M. Pd 2. Dr. Nidya Chandra Muji Utami,S.Pd.M.Si
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Users 24914 not found.
Date Deposited: 10 Sep 2024 01:01
Last Modified: 10 Sep 2024 01:01
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50869

Actions (login required)

View Item View Item