RIZKIA RAKHMA, . (2022) ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) PADA MATERI ALJABAR BERDASARKAN PROSEDUR NEWMAN DI MTs AL FATAH CILEUNGSI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (226kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (673kB) |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (177kB) |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (878kB) |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (355kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh penyempurnaan kurikulum 2013 yang menuntut siswa untuk dapat menyelesaikan soal berpikir tingkat tinggi. Namun pada realitasnya, hasil uji Programme for International Student Assesment (PISA) pada tahun 2018 mengenai literasi matematika di Indonesia menunjukkan bahwa kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal berpikir tingkat tinggi (HOTS) masih rendah. Konten yang diujikan oleh PISA berhubungan dengan materi yang ada pada kurikulum, seperti geometri, bilangan, dan aljabar. Salah satu materi tersebut, yakni aljabar menjadi materi kunci untuk memahami materi matematika yang lainnya. Permasalahan yang muncul adalah apa saja jenis dan faktor penyebab siswa melakukan kesalahan dalam menyelesaikan soal HOTS pada materi aljabar. Prosedur analisis kesalahan siswa yang digunakan adalah prosedur Newman. Metode penelitian ini menggunakan kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan triangulasi dari data tes, wawancara, dan dokumentasi. Pemeriksaan keabsahan data dilakukan menggunakan analisis model Miles dan Huberman. Subjek penelitian diambil 6 siswa dari 55 siswa kelas VII di MTs Al Fatah Cileungsi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada 3 jenis kesalahan yang dilakukan siswa, yakni kesalahan membaca, kesalahan memahami, dan kesalahan transformasi. Terdapat 5 faktor penyebab siswa melakukan kesalahan, diantaranya: 1) tidak memahami bahasa matematika; 2) tidak memahami konsep prasyarat; 3) ketidaktelitian; 4) tidak memahami definisi variabel, dan 5) lupa materi aljabar ********************************* This research is motivated by the improvement of the 2013 curriculum which requires students to be able to solve higher order thinking questions. But in reality, the results of the Program for International Student Assessment (PISA) test in 2018 regarding mathematical literacy showed that Indonesian students' ability to solve higher order thinking questions (HOTS) was still low. The content tested by PISA relates to material in the curriculum, such as geometry, numbers, and algebra. One of these materials, namely algebra, is a key material for understanding other mathematical materials. The problems that arise are what are the types and factors that cause students to make mistakes in solving HOTS questions on algebraic material. The student error analysis procedure used is the Newman procedure. This research method uses descriptive qualitative. Data collection techniques were carried out by triangulation of test, interviews, and documentation. Checking the validity of the data was carried out using the analysis of the Miles and Huberman model. The research subjects were taken 6 students from 55 students of seventh grade at MTs Al Fatah Cileungsi. The results showed that there were 3 types of errors made by students, namely reading errors, understanding errors, and transformation errors. There are 5 factors that cause students to make mistakes, including: 1) do not understand the language of mathematics; 2) do not understand the concept of prerequisites; 3) inaccuracy; 4) do not understand the definition of variables, and 5) forget algebra material.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Meiliasari, S.Pd., M.Sc. ; 2). Dr. Lukman El Hakim, M.Pd. |
Subjects: | Sains > Matematika |
Divisions: | FMIPA > S1 Pendidikan Matematika |
Depositing User: | PKL . |
Date Deposited: | 15 Nov 2024 07:47 |
Last Modified: | 15 Nov 2024 07:47 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52125 |
Actions (login required)
View Item |