CULTURAL CONTENT ANALYSIS ON ENGLISH TEXTBOOK “ENGLISH FOR NUSANTARA” FOR JUNIOR HIGH SCHOOL GRADE VIII

MUTIARA PUTRI FAUZI, . (2024) CULTURAL CONTENT ANALYSIS ON ENGLISH TEXTBOOK “ENGLISH FOR NUSANTARA” FOR JUNIOR HIGH SCHOOL GRADE VIII. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (882kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (942kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (873kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (922kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (870kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (994kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Memahami budaya merupakan bagian penting dalam mempelajari bahasa yang tidak dapat terpisahkan. Hal ini sejalan dengan penekanan Kurikulum Merdeka pada keragaman global. Untuk meningkatkan kesadaran budaya pada siswa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan meluncurkan buku teks "English for Nusantara" yang memuat konten budaya. Melalui metode kualitatif konten analisis mengacu pada kerangka kategori budaya Cortazzi dan Jin (1999), serta kerangka dimensi budaya Moran (2001) peneliti menganalisis kategori dan dimensi budaya yang terdapat pada buku teks “English for Nusantara” untuk Sekolah Menengah Pertama kelas 8. Hasilnya menunjukkan bahwa kategori budaya didominasi oleh budaya asal, diikuti budaya internasional, dan budaya sasaran. Hasil selanjutnya, menunjukan bahwa dimensi budaya didominasi oleh praktik, diikuti produk, perspektif, orang, dan komunitas. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, penelitian lebih lanjut untuk mengeksplorasi peran muataa budaya pada buku teks pelajaran diperlukan untuk mengetahui potensi variasi muatan budaya dalam buku teks. Selain itu, guru dan penulis buku teks diharapkan menyadari akan pentingnya muatan budaya yang ada di dalam buku teks pembelajaran karena pemahaman budaya yang dimiliki siswa akan membantu mempersiapkan siswa untuk berinteraksi secara bermakna dengan kelompok sosial yang beragam di kemudian hari.***** Understanding culture is an important and inseparable part of learning a language. This is in line with the Merdeka Curriculum's emphasis on global diversity. To increase cultural awareness among students, the Ministry of Education and Culture launched English textbook "English for Nusantara" which integrates cultural content. Through qualitative content analysis methods referring to the framework of cultural category by Cortazzi and Jin (1999), and framework of cultural dimensions by Moran (2001), researchers analyzed the cultural categories and dimensions contained in the "English for Nusantara" textbook for Grade 8 Junior High Schools. The findings show that the cultural category is dominated by the source culture, followed by international culture and the target culture. Further results show that the cultural dimension is dominated by practice, followed by product, perspective, people, and community. Based on the results of the research that has been conducted, further research to explore the role of cultural content in textbooks is needed to determine the potential for variations in cultural content in textbooks. In addition, teachers and textbook writers are expected to be aware of the importance of cultural content in learning textbooks because students' cultural understanding will help prepare students to interact meaningfully with diverse social groups in the future.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Tara M Palupi, M.Hum. 2). Dr. Hanip Pujiati
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Mutiara Putri Fauzi .
Date Deposited: 06 Dec 2024 06:57
Last Modified: 06 Dec 2024 06:57
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52275

Actions (login required)

View Item View Item