DESAIN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERBASIS CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING DI SEKOLAH DASAR

LESTI KASLATI SIREGAR, . (2024) DESAIN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERBASIS CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING DI SEKOLAH DASAR. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER Rev.pdf

Download (501kB)
[img] Text
BAB 1 Rev.pdf

Download (255kB)
[img] Text
BAB 2 Rev.pdf
Restricted to Registered users only

Download (444kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3 Rev.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4 Rev.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5 Rev.pdf
Restricted to Registered users only

Download (123kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA Rev.pdf

Download (299kB)
[img] Text
LAMPIRAN Rev.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan model pembelajaran bahasa Inggris berbasis Culturally Responsive Teaching di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan adalah Design Based Research yang terdiri dari tahapan preliminary design, formative evaluation dan retrospective analysis. Tahapan preliminary design bertujuan untuk menganalisa masalah dan mendesain solusi. Tahapan formative evaluation menekankan pada proses pengembangan model pembelajaran dimana pada tahapan ini juga dilakukan proses iterative cycle untuk menguji dan meningkatkan desain model. Tahapan retrospective analysis merupakan proses refleksi model pembelajaran. Partisipan penelitian ini berjumlah 4 orang guru bidang studi dan 73 siswa kelas 5 sekolah dasar yang berasal dari empat sekolah dasar di kota Medan, Sumatera Utara. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, interview, jurnal refleksi diri, catatan peneliti, dan nilai pretest-posttest. Model ini diharapkan dapat menjadi model pembelajaran yang layak dan efektif digunakan pada pembelajaran bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Berdasarkan tahapan formative evaluation, para ahli menyarankan untuk memperbaiki strategi pembelajaran, integrasi konten, dan kelayakan grafik pada lembar kerja peserta didik. Setelah melalui implementasi model dan tes yang diberikan, siswa memperoleh nilai yang lebih baik dari sebelumnya. Siswa juga dapat mengembangkan kemampuannya dalam bahasa Inggris yaitu listening, speaking, reading, dan writing. Selain itu penerapan model pembelajaran bahasa Inggris berbasis CRT dapat meningkatkan motivasi belajar siswa, kesadaran budaya siswa dan mengembangkan empati guru. Hal ini menunjukkan bahwa model ini layak dan efektif digunakan pada pembelajaran bahasa Inggris sebagai muatan lokal di sekolah dasar. Kata kunci : Pembelajaran Bahasa Inggris, English Teaching for Young Learners, Culturally Responsive Teaching, Kearifan Lokal ************* This study aims to develop an English learning model based on Culturally Responsive Teaching in primary school. This research uses Design Based Research consisting of preliminary evaluation, formative evaluation, and retrospective analysis. The preliminary stage contains the process of analyzing problems and designing solutions. The formative evaluation stage emphasizes the learning model development process, where at this stage an iterative cycle process is also carried out to test and improve the model design. The last stage is retrospective analysis, which emphasizes the reflection of the model. There are four English teachers and 73 fifth graders from four primary schools in Medan, Indonesia, who participated in the study. The data collection technique used are observation, interview, reflective journal, researcher note, and a pretest-posttest. This model is expected to be a feasible and effective model that is used in English learning in elementary school. Based on the formative evaluation, the experts suggests to improve the instructional strategy, content integration, and graphic feasibility of student’s worksheet. After going through the implementation of the model and the tests given, students obtained better scores than before. Students were also able to develop their English language skills, such as listening, speaking, reading, and writing. In addition, the application of English learning model based on Culturally Responsive Teaching can increase students' learning motivation, students' cultural awareness and develop teachers' empathy. The study concludes that this model is feasible and effective in English learning as a local content subject in primary schools.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Ilza Mayuni, M.A. ; 2). Prof.Dr. Yuli Rahmawati, Ph.D.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: PASCASARJANA > S3 Pendidikan Dasar
Depositing User: Lesti Kaslati Siregar .
Date Deposited: 30 Jan 2025 02:34
Last Modified: 30 Jan 2025 02:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/52353

Actions (login required)

View Item View Item