PENGEMBANGAN BUKU GAMBAR SERI DENGAN PILIHAN KALIMAT UNTUK PEMBELAJARAN MENULIS CERITA KELAS II SEKOLAH DASAR

ANNA DESFRIDA, . (2025) PENGEMBANGAN BUKU GAMBAR SERI DENGAN PILIHAN KALIMAT UNTUK PEMBELAJARAN MENULIS CERITA KELAS II SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (265kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (759kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (518kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (132kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (188kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berupa buku gambar seri dengan pilihan kalimat dan menguji kelayakannya sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas II Sekolah Dasar yang berfokus pada keterampilan menulis cerita. Metode yang digunakan pada penelitian ini merupakan metode Research and Development (RnD) dengan memanfaatkan model pengembangan ADDIE dan menggunakan uji validitas yang terdiri dari tiga uji validitas ahli, yaitu uji valididtas ahli materi, ahli media, dan ahli bahasa dengan menggunakan instrumen angket dengan skala Likert. Hasil yang didapatkan yakni rata-rata skor persentase sebesar 80% untuk uji ahli yang terdiri ahli materi, media, dan bahasa. Uji coba dilakukan pada Peserta didik kelas II SD Negeri Meruya Utara 03. Uji coba produk mendapat rata-rata skor persentase sebesar 93% untuk hasil uji coba yang terdiri dari uji coba satu-satu, uji coba kelompok kecil, dan uji coba lapangan. Tedapat peningkatan kemampuan menulis cerita peserta didik kelas II Sekolah Dasar dengan skor normal gain sebesar 0,7 dengan kategori peningkatan tinggi. ***** ABSTRACT This research and development aim to develop learning media in the form of a series of picture books with a choice of sentences and test its feasibility as a learning media for Indonesian Language for Grade II Elementary Schools that focuses on story writing skills. The method used in this study is the Research and Development (RnD) method by utilizing the ADDIE development model and using a validity test consisting of three expert validity tests, namely the validity test of material experts, media experts, and language experts using a questionnaire instrument with a Likert scale. The results obtained were an average percentage score of 80% for expert tests consisting of material, media, and language experts. The trial was conducted on grade II students of Meruya Utara 03 Elementary School. The product trial received an average percentage score of 93% for the trial results consisting of one-on-one trials, small group trials, and field trials. There was an increase in the ability to write stories of grade II Elementary School students with a normal gain score of 0.7 with a high increase category. Keywords: Picture Series, Sentence Choice, Writing Stories, Learning Media

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Juhana Sakmal, M.Pd. 2). Prof. Dr. Ika Lestari, M.Si.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Users 26762 not found.
Date Deposited: 24 Feb 2025 06:44
Last Modified: 24 Feb 2025 06:44
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53375

Actions (login required)

View Item View Item