DISYA AFLAHA AULIA, . (2025) EFEKTIVITAS METODE ROLE PLAYING TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA POKOK BAHASAN MELAYANI MAKAN DAN MINUM DI SMKN 2 KARAWANG. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (904kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (300kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (499kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (654kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (875kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (254kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (163kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan metode pembelajaran role playing terhadap hasil belajar peserta didik kelas XI Jurusan Tata boga di SMKN 2 Karawang. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode Quasi Eksperiment dengan 2 kelas yang terdiri dari kelas kontrol dan kelas eksperimen. Penilaian hasil belajar peserta didik meliputi hasil belajar dalam ranah kognitif, afektif dan psikomotorik. Jumlah responden pada kelas kontrol dan kelas eksperimen masing-masing berjumlah 36 peserta didik. Berdasarkan hasil uji hipotesis menggunakan uji “t” dihasilkan Thitung (8,51) > Ttabel (2,03) terdapat perbedaan yang signifikan artinya pembelajaran menggunakan metode Role playing lebih efektif dibandingkan dengan pembelajar menggunakan metode konvensional ceramah dan diskusi. Pada ranah afektif hasil belajar peserta didik menggunakan metode role playing memperoleh nilai rata-rata 60,5% masuk dalam kategori “Baik”. Pada ranah psikomotorik pada kelas eksperimen memperoleh nilai rata-rata degan persentase 87,9% masuk kedalam kategori “sangat baik”. Kesimpulan akhir menunjukan bahwa pembelajaran dengan menggunakan metode role playing pada pokok bahasan melayani makan dan minum efektif digunakan dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik hal ini dibuktikan dengan perolehan nilai yang dihasilkan pada kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan nilai yang diperoleh pada kelas kontrol. Hal ini dibuktikan dengan perolehan nilai N-gain 80,4% dalam table N-gain masuk kedalam kategori “Efektif”. ***** This study aims to analyze the application of the role-playing learning method on the learning outcomes of 11th-grade students majoring in Culinary Arts at SMKN 2 Karawang. The method used in this research is a Quasi-Experimental method involving two classes: a control class and an experimental class. The assessment of students' learning outcomes covers cognitive, affective, and psychomotor domains. The number of respondents in both the control and experimental classes was 36 students each. Based on the hypothesis test results using the "t-test," it was found that Tcalculated (8.51) > Ttable (2.03), indicating a significant difference. This means that learning using the role-playing method is more effective than conventional lecture and discussion methods. In the affective domain, students' learning outcomes using the role-playing method achieved an average score of 60.5%, categorized as "Good." In the psychomotor domain, the experimental class achieved an average score with a percentage of 87.9%, categorized as "Very Good."The final conclusion shows that learning using the role-playing method on the topic of serving food and beverages is effective in improving students' learning outcomes. This is evidenced by the higher scores achieved in the experimental class compared to the control class. This is further supported by the N-gain score of 80.4%, which falls into the "Effective" category in the N-gain table.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Yeni Yulianti, M.Pd ; 2). Dr. Rina Febriana, M.Pd |
Subjects: | Tata Boga |
Divisions: | FT > S1 Pendidikan Tata Boga |
Depositing User: | Disya Aflaha Aulia . |
Date Deposited: | 03 Mar 2025 02:47 |
Last Modified: | 03 Mar 2025 02:47 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53985 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |