The Logico-Semantic Relation in The Discussion Section of Skripsi Written by English Language Education Undergraduate Students of Universitas Negeri Jakarta

RETNO MAYANG PUSPITA, . (2020) The Logico-Semantic Relation in The Discussion Section of Skripsi Written by English Language Education Undergraduate Students of Universitas Negeri Jakarta. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
0 Cover.pdf

Download (1MB)
[img] Text
1 BAB 1.pdf

Download (878kB)
[img] Text
2 BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
3 BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (980kB) | Request a copy
[img] Text
4 BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
5 BAB 5.pdf

Download (155kB)
[img] Text
6 Daftar Pustaka.pdf

Download (623kB)
[img] Text
7 LAMPIRAN.pdf

Download (670kB)

Abstract

Penelitian ini berfokus untuk menganalisa jenis taksis dan hubungan logico-semanticpada bagian diskusi dan juga untuk menganalisa jenis hubungan logico-semantic yang dikembangkan pada taksis yang ditemukan pada bagian diskusi pada skripsi yang ditulis oleh mahasiswa sarjana Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Makna yang direpresentasikandalam klausa kompleks juga dianalisis berdasarkan konsep hubungan antar klausa yang diusulkan oleh (Halliday dan Matthiessen, 2004)kemudian digabungkan dengan teori dari (Swales, 1990) pada penulisan bagian temuan skripsi untuk mengungkapkan tahapan yang ada pada bagian diskusi yang dibuat oleh mahasiswa. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode kualitatif konten analisis. Data pada penelitian ini adalah tujuh bagian diskusi pada skripsi yang dikumpulkan secara acak dari tahun 2019. Hail pada penelitian ini mengungkapkan bahwa dari total 129 hubungan logico-semantic, penggunaan hipotaksis(91) lebih tinggi dari parataksis(38) Hal ini menunjukan bahwa mahsiswa cenderung menulis bagian diskusi pada status tidak setara. Sementara itu, jenis yang dominan digunakan adalahelaborationdan makna dominan adalah description dari elaborationdan addition dari extension. Penelitian ini juga menemukan bahwa mahasiswa cenderung untuk menyajikan bagian diskusi mereka dengan menggunakan tahapan informasi latar belakang, pernyataan hasil, referensi pada penelitian sebelumnya, dan deduksi. This study is focusing on analyzing the types of taxis are used in the discussion section of skripsi and also analyzing the types of logico-semantic relation are developed in the taxis that found in the discussion section of Skripsi written by English Language Education Undergraduate students of Universitas Negeri Jakarta. The functions represented in clause complexes are also analyzed based on the concept of relationship between clauses suggested by (Halliday and Matthiessen, 2004) then it is combined with the theory from (Swales, 1990) in the writing of discussion section of research article to reveal the moves that exist in the discussion section made by the students. This study is conducted by using qualitative content analysis as a method. The data of this study were seven discussion section of skripsi that collected randomly from year 2019. The result of this study reveals that from the total 129 logico-semantics relation, the use of hypotaxis (91) was used higher than parataxis (38). It is indicated that the students tend to write the discussion section in unequal status. Meanwhile, the dominant types used was elaboration and the dominant functions used were description from elaboration and addition from extension. This study also found that the students tended to present their discussion section by using the moves of background information, statements of result, reference to previous research and deduction.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd. ; 2). Lasito, M.App.Ling.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 1822 not found.
Date Deposited: 11 Mar 2020 11:40
Last Modified: 11 Mar 2020 11:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/5408

Actions (login required)

View Item View Item