ALYA SETYANINGTYAS, . (2025) HUBUNGAN EFIKASI DIRI DENGAN KEMAMPUAN LITERASI SAINS PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH INDONESIA DI MALAYSIA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (759kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (166kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (364kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (338kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (385kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (39kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (167kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN (61)_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian korelasional ini bertujuan untuk mengetahui adanya hubungan positif antara efikasi diri dengan kemampuan literasi sains peserta didik kelas V sekolah Indonesia di Malaysia. Sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas V Sekolah Indonesia Johor Bahru. Pengambilan sampel menggunakan teknik multistage random sampling. Metode yang digunakan adalah metode korelasional dengan korelasi product moment. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes untuk variabel kemampuan literasi sains dan angket atau koesioner untuk variabel efikasi diri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan positif pada tingkat sedang antara efikasi diri dengan kemampuan literasi sains. Hubungan tersebut berlaku dua arah. Koefisien determinasi yang didapatkan adalah sebesar 16,40% yang berarti keberpengaruhan efikasi diri sebesar 16,40%. Maka, untuk meningkatkan kemampuan literasi sains, guru dapat meningkatkan efikasi diri peserta didik.*****This correlational study aims to determine the positive relationship between self-efficacy and scientific literacy skills of 5th grade students of Indonesian Schools in Malaysia. The sample in this study were 5th grade students of Sekolah Indonesia Johor Bahru. Sampling used multistage random sampling technique. The method used was a correlational method with product moment correlation. Data collection was carried out using a test for the scientific literacy ability variable and a questionnaire for the self-efficacy variable. The results showed that there was a positive relationship at a moderate level between self-efficacy and scientific literacy skills. The relationship is bidirectional. The coefficient of determination obtained was 16.40%, which means the influence of self-efficacy was 16.40%. So, to improve scientific literacy skills, teachers can improve students' self-efficacy.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Drs. Endang Wahyudiana, M.Pd.; 2). Drs. Dudung Amir Soleh, M.Pd. |
Subjects: | Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 27101 not found. |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 01:32 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 01:32 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/54441 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |