COGNITIVE DOMAIN IN THE "BAHASA INGGRIS: TRAIN OF THOUGHTS" TEXTBOOK: AN ANALYSIS OF BLOOM'S REVISED TAXONOMY

NURUL AINI, . (2025) COGNITIVE DOMAIN IN THE "BAHASA INGGRIS: TRAIN OF THOUGHTS" TEXTBOOK: AN ANALYSIS OF BLOOM'S REVISED TAXONOMY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (813kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (299kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (264kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (855kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (297kB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (338kB) | Request a copy

Abstract

Domain kognitif dalam kegiatan membaca penting untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini mengkaji proses kognitif dan dimensi pengetahuan dalam kegiatan membaca di buku teks Bahasa Inggris kelas XII, “Bahasa Inggris: Train of Thoughts,” menggunakan Taksonomi Bloom yang Direvisi. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis konten. Instrumen penelitian ini adalah tabel checklist Taksonomi Bloom yang Direvisi yang diadaptasi dari Anderson & Krathwohl (2001). Data penelitian ini adalah kegiatan pemahaman membaca, termasuk pertanyaan membaca dan tugas instruksi membaca dalam buku teks “Bahasa Inggris: Train of Thoughts” untuk kelas XII. Hasil penelitian menunjukkan bahwa "Bahasa Inggris: Train of Thought" lebih banyak fokus pada Keterampilan Berpikir Tingkat Rendah (Lower-Order Thinking Skills/LOTS) daripada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher-Order Thinking Skills/HOTS) dengan frekuensi 106, mewakili 75,2%. Selain itu, tingkat pemahaman paling banyak digunakan sebagai proses kognitif dengan frekuensi 65, mewakili 46,1%. Di sisi lain, pengetahuan konseptual paling banyak digunakan dalam buku teks ini dengan frekuensi 93, mewakili 65,9%. Kesimpulannya, buku teks ini menggunakan tingkat pemahaman dari kategori LOTS dan pengetahuan konseptual untuk dimensi pengetahuannya. Oleh karena itu, buku teks ini tidak direkomendasikan untuk kegiatan pembelajaran. Dengan demikian, disarankan agar guru memasukkan materi pembelajaran yang menerapkan kategori HOTS ke dalam materi pengajaran mereka.******** The cognitive domain in the reading activities is important to improve students’ critical thinking. This research examines the cognitive process and knowledge dimension in the reading activities of the twelfth graders' English textbook, “Bahasa Inggris: Train of Thoughts,” using Bloom’s Revised Taxonomy. This study used a content analysis approach. This research instrument was a checklist table of Bloom’s Revised Taxonomy adapted from Anderson & Krathwohl (2001). The data of this research was the reading comprehension activities, including reading questions and reading instruction tasks in the “Bahasa Inggris: Train of Thoughts” textbook for the twelfth graders. The research showed that "Bahasa Inggris: Train of Thought" predominantly focused on Lower-Order Thinking Skills (LOTS) rather than Higher-Order Thinking Skills (HOTS) with 106 frequencies, representing 75,2%%. Furthermore, the understanding level is predominantly used as a cognitive process with 65 frequencies, representing 46,1%. On the other hand, the conceptual knowledge predominantly used in this textbook with 93 frequencies, representing 65,9%. In conclusion, this textbook used the understanding level of the LOTS category and conceptual knowledge for its knowledge dimension. Therefore, this textbook is not recommended for teaching activities. Thus, it is suggested that the teacher incorporate teaching material that implements the HOTS category into their teaching material.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Rika Andayani, Spd., M.Pd. ; 2). Suci Maharani, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nurul Aini .
Date Deposited: 10 Mar 2025 06:53
Last Modified: 10 Mar 2025 06:53
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/55276

Actions (login required)

View Item View Item