INDAH HIBATUL WAFI, . (2025) Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Ekonomi (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas XI SMAN 50 Jakarta. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (3MB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (348kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (428kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (632kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (723kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (334kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DaftarPustaka.pdf Download (336kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif dan motivasi belajar terhadap hasil belajar ekonomi siswa kelas 11 di SMAN 50 Jakarta. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian kuantitatif dengan pendekatan quasi eksperimen yang menggunakan desain kelompok kontrol non-equivalent. Pada desain ini didalamnya terdapat kelas kontrol dan eksperimen yang ditentukan tidak secara random. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 72 siswa dengan masing-masing berjumlah 36 siswa dari kelas kontrol dan kelas eksperimen. Pengumpulan data hasil belajar ekonomi siswa soal latihan ekonomi dan motivasi belajar diukur dengan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar ekonomi siswa yang menggunakan media pembelajaran interaktif dengan siswa yang menggunakan media konvensional. Adapun media pembelajaran interaktif berpengaruh positif dan signifikan terhadap hasil belajar. Berikutnya terdapat berbedaan hasil belajar ekonomi antara siswa yang memiliki motivasi belajar rendah dengan siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi, serta tidak terdapat pengaruh dari interaksi gabungan dari dua variabel yaitu media pembelajaran interaktif dan motivasi belajar terhadap hasil belajar ekonomi siswa kelas 11 SMAN 50 Jakarta. ***** This study aims to determine the effect of the use of interactive learning media and learning motivation on the economics learning outcomes of class XI students of SMAN 50 Jakarta. This study is a quantitative study. The method used is a quasi-experimental design with a non-equivalent control group design. In this design, there are control classes and experimental classes that are not randomly determined. The sample in this study amounted to 72 students with 36 students each from the control class and the experimental class. Data collection of students' economics learning outcomes on economics practice questions and learning motivation was measured by a questionnaire. The results of the study indicate that there is a difference in the economics learning outcomes of students who use interactive learning media with students who use conventional media. Interactive learning media has a positive and significant effect on learning outcomes. Furthermore, there is a difference in economics learning outcomes between students with low learning motivation and students with high learning motivation, and there is no effect of the combined interaction of the two variables, namely interactive learning media and learning motivation, on the economics learning outcomes of class XI students of SMAN 50 Jakarta.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Ari Saptono, S.E., M.Pd. ; 2). Aditya Pratama, S.Pd., M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FE > S2 Pendidikan Ekonomi |
Depositing User: | Indah Hibatul Wafi . |
Date Deposited: | 04 Aug 2025 04:01 |
Last Modified: | 04 Aug 2025 04:01 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/57525 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |