NATALIA ANGRIANY PANJAITAN, . (2025) HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH ORANG TUA DAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI DI KELURAHAN KAPUK. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
FILE COVER.pdf Download (996kB) |
![]() |
Text
FILE BAB I.pdf Download (256kB) |
![]() |
Text
FILE BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (367kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (492kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (478kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (204kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (214kB) |
![]() |
Text
FILE LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui secara empirik hubungan antara pola asuh orang tua dan kepercayaan diri siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri di Kelurahan Kapuk. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif adalah pendekatan penelitian yang menggunakan data berupa angka dan analisis statistik untuk memahami fenomena. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Kapuk 03 Pagi dan kelas V SDN Kapuk 12 Petang sebanyak 92 responden. Instrumen yang digunakan berupa kuesioner dengan 20 pernyataan untuk variabel X dan 20 pernyataan untuk variabel Y. Data tersebut kemudian diolah dan dianalisis menggunakan uji-t. Berdasarkan perhitungan uji-t memperoleh nilai thitung sebesar 6,469, sementara nilai ttabel adalah 0,205. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang positif antara pola asuh orang tua dan kepercayaan diri siswa kelas V sekolah dasar negeri di Kelurahan Kapuk. Kekuatan hubungan ini tergolong dalam kategori sedang. Kontribusi yang diberikan oleh variabel pola asuh orang tua terhadap kepercayaan diri sebesar 31,7%, sedangkan 68,3% lainnya dipengaruhi oleh variabel independent lainnya. ***** This purpose of this study was to empirically determine the relationship between parental parenting and self-confidence of fifth grade students of public elementary schools at Kelurahan Kapuk. This study uses quantitative research methods, which is a research approach that uses data in the form of numbers and statistical analysis to understand phenomena. The sample in this study were fifth grade students of SDN Kapuk 03 Pagi and fifth grade students of SDN Kapuk 12 Petang as many as 92 respondents. The instrument used was a questionnaire with 20 statements for variable X and 20 statements for variable Y. The data was then processed and analyzed using the t-test. Based on the t-test calculation, the t-count value is 6.469, while the t-table value is 0.205. So it can be concluded that there is a positive relationship between parenting patterns and self-confidence of grade V public elementary school students at Kelurahan Kapuk. The strength of this relationship is classified in the moderate category. The contribution given by the parenting variable to self-confidence is 31.7%, while the other 68.3% is influenced by other independent variables.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Imaningtyas, M.Pd ; 2). Dr. Nina Nurhasanah, M.Pd |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Natalia Angriany Panjaitan . |
Date Deposited: | 12 Aug 2025 07:39 |
Last Modified: | 12 Aug 2025 07:39 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/60202 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |