NABILA AYUNAWATI, . (2025) PENINGKATAN HASIL BELAJAR BAHASA ARAB MELALUI SIKLUS PEMBELAJARAN 7E PADA SISWI KELAS VIII MTS PERSIS 69 MATRAMAN JAKARTA TIMUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (421kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (531kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (536kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (736kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (422kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Pemahaman siswa terhadap materi Bahasa Arab masih tergolong rendah, ditunjukkan oleh minimnya partisipasi dalam pembelajaran dan hasil evaluasi yang belum mencapai KKM. Hal ini menunjukkan perlunya penerapan model pembelajaran yang lebih interaktif dan menarik untuk meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur efektivitas model Siklus Pembelajaran 7E dalam meningkatkan hasil belajar Bahasa Arab pada siswi kelas VIII di MTs Persis 69 Matraman Jakarta Timur. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK), yang dilaksanakan dalam dua siklus yang mencakup tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan melalui tes dan observasi. Data dianalisis menggunakan teknik statistika deskriptif dan uji N-gain untuk mengukur efektivitas melalui model Siklus Pembelajaran 7E dalam rangka meningkatkan hasil belajar bahasa arab. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan rata-rata nilai dari 67,17 pada pre-test menjadi 85,17 pada siklus pertama (dengan N-gain 0,54 – kategori rendah), dan meningkat lagi menjadi 93 pada siklus kedua (dengan N-gain 0,68 – kategori sedang). Hasil ini menunjukkan bahwa model yang digunakan efektif dalam meningkatkan motivasi, partisipasi, dan hasil belajar siswi. Penerapan model Siklus Pembelajaran 7E terbukti efektif dalam meningkatkan pemahaman, partisipasi, dan hasil belajar Bahasa Arab. Model ini dapat dijadikan alternatif strategi pembelajaran untuk mengatasi rendahnya keterlibatan siswa dalam pembelajaran. Kata Kunci: Hasil Belajar Bahasa Arab, Siklus Pembelajaran 7E, Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ***** Students' understanding of Arabic language material remains relatively low, as indicated by their limited participation in learning activities and evaluation results that do not meet the Minimum Mastery Criteria (KKM). This highlights the need for a more interactive and engaging learning model to enhance student involvement and comprehension. This study aims to measure the effectiveness of the 7E Learning Cycle model in improving Arabic language learning outcomes among eighth-grade students at MTs Persis 69 Matraman, East Jakarta. The research employed a qualitative approach using the Classroom Action Research (CAR) method, which was conducted in two cycles encompassing the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through tests and observations. The data were analyzed using descriptive statistical techniques and the N-gain test to measure the effectiveness of the 7E Learning Cycle model in enhancing Arabic learning outcomes. The results showed an increase in the average score from 67.17 in the pre-test to 85.17 in the first cycle (with an N-gain of 0.54 – categorized as low), and further increased to 93 in the second cycle (with an N-gain of 0.68 – categorized as moderate). These findings indicate that the applied model was effective in improving students' motivation, participation, and learning outcomes. The implementation of the 7E Learning Cycle model proved to be effective in enhancing students’ understanding, engagement, and Arabic language learning achievement. This model can serve as an alternative instructional strategy to address the low level of student involvement in learning activities. Keywords: Learning Outcomes Arabic Language, Learning Cycle 7E, Classroom Action Research (CAR)
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Samsi Setiadi, M.Pd. ; 2). Dr. Romdani, M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Users 31179 not found. |
Date Deposited: | 15 Aug 2025 08:51 |
Last Modified: | 15 Aug 2025 08:51 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61086 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |