DESIGNING ICT COMPETENCES - INTEGRATED SYLLABUSES OF ASSESSING COMPETENCES COURSES FOR ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM

Nirva Indriyani, . (2020) DESIGNING ICT COMPETENCES - INTEGRATED SYLLABUSES OF ASSESSING COMPETENCES COURSES FOR ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER-1212817032.pdf

Download (163kB)
[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (193kB)
[img] Text
LEMBAR PENGESAHAN.pdf

Download (218kB)
[img] Text
LEMBAR ORIGINALITAS.pdf

Download (199kB)
[img] Text
SURAT PERNYATAAN PERSETUJUAN PUBLIKASI.pdf

Download (222kB)
[img] Text
KATA PENGANTAR.pdf

Download (508kB)
[img] Text
DAFTAR ISI.pdf

Download (233kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (259kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (2MB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (8MB)
[img] Text
DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf

Download (192kB)

Abstract

Indriyani, Nirva.2019. Merancang Silabus Mata Kuliah Kompetensi Menilai Yang Terintegrasi Kompetensi TIK untuk Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Tesis. Jakarta: Program Magister Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Untuk memenuhi tuntutan pendidikan abad ke-21, penting bagi sekolah termasuk pendidikan tinggi untuk mengintegrasikan kompetensi TIK ke dalam silabus mata kuliah. Misalnya mata kuliah kompetensi menilai, di mana integrasi TIK dalam mata kuliah ini menyediakan praktik penilaian dalam berbagai cara. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk merancang silabus yang terintegrasi dengan kompetensi TIK pada mata kuliah Penilaian Bahasa dan Pengembangan Instrumen Penilaian Bahasa untuk Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Model Desain dan Pengembangan Penelitian (DDR) yang dimodifikasi dari Yalden (1987), Akker (1999) dan Richey dan Klein (2007) yang terdiri dari empat tahap yaitu analisis kebutuhan, desain, evaluasi, dan revisi digunakan dalam penelitian ini. Ada sepuluh silabus yang ada dari sepuluh Universitas di Indonesia dianalisis dengan menggunakan kerangka kerja kompetensi TIK yang diusulkan oleh UNESCO, Digital Media Descriptors dari English Profiling Grid (EPG) dan teori kompetensi TIK lainnya. Hasil analisis mengungkapkan bahwa silabus yang ada sebagian besar dan secara tersirat mengintegrasikan kompetensi TIK ke dalam media pembelajaran, kegiatan belajar mengajar, penilaian, bahan ajar, dan metode pengajaran. Disamping itu, tingkat kompetensi TIK yang dominan dalam silabus yang ada adalah Technology Literacy. Silabus yang diusulkan merancang kompetensi TIK yang diintegrasikan ke dalam empat belas komponen silabus dengan menyediakan sebelas prosedur integrasi. Silabus yang dirancang mengakomodasi tingkat kompetensi TIK yang diperlukan yaitu Technology Literacy, Knowledge Deepening, dan Knowledge Creation serta menggunakan desain silabus berbasis konten dan silabus berbasis tugas. Untuk penelitian lebih lanjut, peneliti merekomendasikan sarjana lain untuk melakukan lebih banyak penelitian terkait dengan integrasi kompetensi TIK dalam bidang studi lainnya. Kata Kunci: TIK, Kompetensi TIK, Merancang Silabus, Kompetensi Menilai Kerangka Kerja Keterampilan TIK Indriyani, Nirva.2019. Designing ICT Competences – Integrated Syllabuses of Assessing Competences Courses for English Language Education Study Program. Thesis. Jakarta: Master Program of English Language Education, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. To meet the demands of 21st century education, it is crucial for schools included higher education to integrate ICT competences into course syllabus. Assessing competences courses for instance, in which the integration of ICT in these courses equips assessment practices in numerous ways. Hence, this study aims at designing ICT competences-integrated syllabuses of Language Assessment and Language Assessment Instrument Development Courses for English Language Education Study Program. A modified Design and Development Research (DDR) model from Yalden (1987), Akker (1999) and Richey and Klein (2007) that consisted of four stages namely need analysis, design, evaluation, and revision was employed in this study. There were ten existing syllabuses from ten Universities in Indonesia analyzed by using ICT competences frameworks proposed by UNESCO, Digital Media Descriptors of English Profiling Grid (EPG) and other ICT competences theories. The results of analysis revealed that the existing syllabuses mostly and implicitly integrated ICT competences into learning media, teaching and learning activities, assessment, teaching materials, and teaching methods. Besides, the dominant level of ICT competences in the existing syllabuses was Technology Literacy. The proposed syllabuses designed ICT competences integrated into fourteen syllabus components by providing eleven integration procedures. The designed syllabuses accommodated the necessary ICT competences levels namely Technology literacy, Knowledge Deepening and Knowledge Creation as well as applied content-based syllabus and task-based syllabus designs. For further research, the researcher recommends other scholars to carry out more research related to ICT competences integration in other subject areas. Keywords: ICT Competences, Designing Syllabus, Assessing Competences, ICT Competences Frameworks.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum. ; 2). Dr. Ratna Dewanti, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Bahasa
Depositing User: Users 1971 not found.
Date Deposited: 07 Apr 2020 12:28
Last Modified: 07 Apr 2020 12:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6117

Actions (login required)

View Item View Item