SABILA DEVI HANIFA, . (2025) IDENTITY CONSTRUCTION ON @ZODIAC.BOYFRIEND, @BRANDYNLEE1, @LOVEAGAINJEN'S TIKTOK ACCOUNTS: A SOCIAL SEMIOTICS ANALYSIS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (656kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (130kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (640kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (3MB) |
![]() |
Text
DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf Restricted to Registered users only Download (855kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini menggunakan Circuit of Culture dari Stuart Hall (khususnya representasi dan identitas) dan Semiotika Sosial dari Kress dan Van Leeuwen untuk menganalisis bagaimana elemen visual dan tekstual dalam video bertema zodiak mengkonstruksi identitas zodiak yang spesifik dengan fokus pada tiga akun yang berbasis di Amerika: @zodiac.boyfriend, @brandynlee1, dan @loveagainjen. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif-analitis kualitatif dengan teknik pengambilan sampel berdasarkan pertimbangan tertentu yang dalam studi ini menganalisis delapan video yang diunggah antara tahun 2022-2024 berdasarkan antusiasme penonton yang tinggi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kreator TikTok berperan sebagai perantara antara dunia social media dan audiens dalam membentuk persepsi kolektif tentang identitas zodiak dalam budaya digital kontemporer. Penelitian ini berkontribusi dalam memahami bagaimana konten media sosial berfungsi sebagai media ekspresi diri dan pembentukan identitas, terutama dalam konteks astrologi sebagai fenomena budaya populer. ****** This study utilizes Stuart Hall's Circuit of Culture (specifically representation and identity) and Kress and Van Leeuwen's Social Semiotics to analyze how visual and textual elements in zodiac-themed videos construct specific zodiac identities focusing on three American-based accounts: @zodiac.boyfriend, @brandynlee1, and @loveagainjen. This research uses a qualitative descriptive-analytical method with a sampling technique based on certain considerations, which in this study analyzes eight videos uploaded between 2022-2024 based on high audience enthusiasm. The results show that TikTok creators act as intermediaries between the social media world and audiences in shaping collective perceptions of zodiac identity in contemporary digital culture. This research contributes to understanding how social media content functions as a medium for self-expression and identity formation, especially in the context of astrology as a popular culture phenomenon.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Nurbaity, M.Hum. 2). Nurul Adha Kurniati, M.Hum. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Sastra Inggris |
Depositing User: | Users 30194 not found. |
Date Deposited: | 18 Aug 2025 15:13 |
Last Modified: | 18 Aug 2025 15:13 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61431 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |