WASHL dan FASHL PADA SURAH AN NISA dan IMPLIKASINYA DALAM PENGAJARAN ILMU MA'ANI

ALIYAH ZAHRA, . (2025) WASHL dan FASHL PADA SURAH AN NISA dan IMPLIKASINYA DALAM PENGAJARAN ILMU MA'ANI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (620kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (692kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (409kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (391kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (454kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (817kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan washl dan fashl serta jenis-jenisnya dalam Surah An-Nisa dari Al-Qur’an, serta mengetahui implikasinya dalam pengajaran ilmu ma‘ani. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif-analitis. Hasil penelitian menemukan bahwa jumlah ayat yang mengandung washl dan fashl dalam Surah An-Nisa adalah 125 ayat untuk washl dan 31 ayat untuk fashl. Jumlah data washl yang ditemukan adalah 158 data, terdiri dari: 136 data Ittifāqu al-jumlatayn khabaran wa inshā’an fī al-lafẓi wa al-ma‘nā aw al-ma‘nā faqaṭ ma‘a wujūdi al-munāsabah baynahumā, dūna an yakūna hunāka māni‘un mina al-waṣl. 22 data qaṣdu tasyrīki al-jumlah al-thāniyah fī i‘rābi al-ūlā idhā kāna baynahumā munāsabah wa lā māni‘a min hādhā al-waṣl. Peneliti tidak menemukan data lā tanāsuba bayna al-jumlatayn lafẓan wa ma‘nan wa lākinna al-faṣla yu’addī ilā tawahhumin ghayri al-maqṣūd fī al-muḥāwarāt.Sedangkan jumlah data fashl yang ditemukan adalah 33 data, terdiri dari: 24 data kamāl al-ittiṣāl, 5 data kamāl al-inqiṭā‘, 4 data syibh kamāl al-ittiṣāl. Penerapan washl dan fashl dari Surah An-Nisa dalam pengajaran Ilmu Ma’ani memungkinkan siswa untuk: Memahami rahasia susunan bahasa dalam al-Qur’an dan bagaimana alat-alat penghubung mendukung makna yang dimaksud, Meningkatkan kemampuan siswa dalam menganalisis teks secara mendalam dari sisi balaghah, Menghubungkan antara kajian teori dan praktik langsung melalui teks al-Qur’an yang bersifat mu‘jiz (mukjizat), serta memperkuat kemampuan rasa dan apresiasi terhadap keindahan bahasa pada peserta didik. Kata kunci: washl, fashl, ilmu ma‘ani, Surah An-Nisa. ***** This study aims to describe washl and fashl and their types in Surah An-Nisa from the Qur’an, as well as to understand their implications in the teaching of ‘ilm al-ma‘ani. This research is a qualitative study using a descriptive-analytical method. The results of the study found that the number of verses containing washl and fashl in Surah An-Nisa is 125 verses for washl and 31 verses for fashl. The types of washl and fashl are divided into six categories. The number of washl data found was 158 occurrences, consisting of: 136 occurrences of Ittifāqu al-jumlatayn khabaran wa inshā’an fī al-lafẓi wa al-ma‘nā aw al-ma‘nā faqaṭ ma‘a wujūdi al-munāsabah baynahumā, dūna an yakūna hunāka māni‘un mina al-waṣl, 22 occurrences of Qaṣdu tasyrīki al-jumlah al-thāniyah fī i‘rābi al-ūlā idhā kāna baynahumā munāsabah wa lā māni‘a min hādhā al-waṣl. The researcher did not find any data that fell under the third category of washl: Lā tanāsuba bayna al-jumlatayn lafẓan wa ma‘nan wa lākinna al-faṣla yu’addī ilā tawahhumin ghayri al-maqṣūd fī al-muḥāwarāt. Meanwhile, the number of fashl data found was 33 occurrences, consisting of: 24 occurrences of kamāl al-ittiṣāl, 5 occurrences of kamāl al-inqiṭā‘, 4 occurrences of syibh kamāl al-ittiṣāl. The application of washl and fashl from Surah An-Nisa in the teaching of Ilmu Ma‘ani enables students to: Understand the secrets behind the structure of language in the Qur’an and how connecting devices support the intended meaning, Enhance students’ ability to analyze texts deeply from a rhetorical perspective, Bridge the gap between theoretical studies and practical application through the miraculous text of the Qur’an, And strengthen students’ sense and appreciation of the beauty of the language. Keywords: washl, fashl, ‘ilm al-ma‘ani, Surah An-Nisa.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Muhammad Kamal,M.A. 2). Prof. Dr. Nuruddin, M.A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Aliyah Zahra .
Date Deposited: 22 Aug 2025 03:44
Last Modified: 22 Aug 2025 03:44
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61569

Actions (login required)

View Item View Item