NADYA KHAIRANI, . (2025) PENGEMBANGAN BUKU PANDUAN DIGITAL "PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL" TERINTEGRASI DENGAN HYPERMEDIA UNTUK MAHASISWA MAGANG DI PUSAT INDUSTRI DIGITAL INDONESIA 4.0 KEMENTERIAN PERINDUSTRIAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (898kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (473kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (741kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (310kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (310kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan produk berupa buku panduan pengelolaan media sosial untuk mahasiswa magang di PIDI 4.0. Produk ini dikembangkan dengan tujuan memberikan panduan praktis bagi mahasiswa dalam memahami dan mengelola media sosial secara mandiri selama melaksanakan program magang. Penelitian pengembangan ini dilatarbelakangi oleh masih terbatasnya sumber referensi khusus terkait pengelolaan media sosial dalam konteks PIDI 4.0, serta belum adanya buku panduan yang secara khusus disusun untuk kebutuhan mahasiswa magang. Selain itu, dinamika perubahan organisasi di lingkungan PIDI 4.0 yang cukup cepat, seperti efisiensi organisasi, perubahan struktur, serta rotasi staf, turut menjadi tantangan tersendiri dalam pengembangan produk ini. Oleh karena itu, penelitian ini menggunakan model pengembangan Rowntree yang terdiri dari tiga tahapan utama, yaitu tahap perencanaan, tahap persiapan penulisan, serta tahap penulisan dan penyuntingan. Hasil dari penelitian pengembangan ini adalah buku panduan pengelolaan media sosial yang memuat tahapan-tahapan mulai dari perencanaan konten, produksi konten, publikasi, hingga evaluasi media sosial, dilengkapi dengan media pendukung digital dan lembar kerja mandiri. Produk ini telah melalui tahapan expert review yang melibatkan ahli materi dan ahli media, serta uji coba pengguna face-to-face tryouts dan field trials. Berdasarkan data kualitatif dari expert review dan uji coba pengguna, dapat disimpulkan bahwa produk ini memiliki kualitas yang baik dan layak digunakan dalam mendukung kegiatan magang mahasiswa di bidang pengelolaan media sosial. ***** This development research aims to produce a guidebook for managing social media, specifically designed for internship students at PIDI 4.0. This product was developed to provide practical guidance for students in understanding and managing social media independently during their internship program. The development was motivated by the lack of specific reference materials on social media management in the context of PIDI 4.0 and the absence of a structured guidebook tailored to the needs of internship students. Moreover, organizational dynamics at PIDI 4.0, such as large-scale efficiency measures, organizational restructuring, and staff rotation, presented additional challenges during the product development process. Therefore, this research employed the Rowntree development model, consisting of three main stages: the planning stage, the writing preparation stage, and the writing and editing stage. The final product is a social media management guidebook that outlines comprehensive steps ranging from content planning, content production, publishing, to social media evaluation, and is equipped with digital supporting media and independent reflection worksheets. This product underwent expert review involving subject matter experts and media experts, as well as user trials including face-to-face tryouts and field trials. Based on qualitative data obtained from expert reviews and user trials, it can be concluded that the product has good quality and is feasible for use in supporting internship activities in the field of social media management.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Diana Ariani, S.Pd., M.Pd. ; 2). Retno Widyaningrum, S.Kom., M.M. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Nadya Khairani |
Date Deposited: | 21 Aug 2025 01:10 |
Last Modified: | 21 Aug 2025 01:10 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61758 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |