RISA VANIAR HALIZA, . (2025) PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BAAMBOOZLE TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI KELURAHAN GUNUNG. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
File Cover_compressed.pdf Download (440kB) |
![]() |
Text
File Bab 1 _compressed.pdf Download (209kB) |
![]() |
Text
File Bab 2 _compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (300kB) | Request a copy |
![]() |
Text
File Bab 3_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (275kB) | Request a copy |
![]() |
Text
File Bab 4 _compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (431kB) | Request a copy |
![]() |
Text
File Bab 5_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) | Request a copy |
![]() |
Text
File Daftar Pustaka_compressed.pdf Download (186kB) |
![]() |
Text
File Lampiran_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran Baamboozle terhadap hasil belajar Matematika siswa kelas V SDN Gunung 01 Pagi. Penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimen dengan desain Nonequivalent Control Group Design, yang melibatkan dua kelas yaitu kelas eksperimen yang menggunakan media Baamboozle dan kelas kontrol yang menggunakan media Quizwhizzer. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V yang berjumlah 54 siswa pada semester genap tahun ajaran 2024/2025, terdiri dari 27 siswa kelas eksperimen dan 27 siswa kelas kontrol. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui tes hasil belajar ranah kognitif, serta lembar observasi untuk ranah afektif dan psikomotor. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata nilai posttest siswa kelas eksperimen meningkat dari 59,89 menjadi 75,59 peningkatan nilai rata-rata dari preetest ke posttest sebesar 15,70 poin, sedangkan kelas kontrol nilai preetest yang diperoleh dari 46,89 menjadi 68,56. Dengan demikian, penerapan media pembelajaran Baamboozle terbukti dapat meningkatkan hasil belajar Matematika siswa kelas V di SDN Gunung 01 Pagi secara signifikan. ***** This study aims to determine the effect of Baamboozle learning media on the Mathematics learning outcomes of fifth grade students of SDN Gunung 01 Pagi. This study uses a quasi-experimental method with a Nonequivalent Control Group Design, involving two classes, namely the experimental class using Baamboozle media and the control class using Quizwhizzer media. The subjects in this study were 54 fifth grade students in the even semester of the 2024/2025 academic year, consisting of 27 experimental class students and 27 control class students. Data collection techniques were carried out through cognitive domain learning outcome tests, as well as observation sheets for the affective and psychomotor domains. The results showed that the average posttest score of experimental class students increased from 59.89 to 75.59, an increase in the average score from pretest to posttest of 15.70 points, while the control class pretest score obtained from 46.89 to 68.56. Thus, the implementation of Baamboozle learning media has been proven to significantly improve the Mathematics learning outcomes of fifth grade students at SDN Gunung 01 Pagi.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Iva Sarifah, M.Pd ; 2). Prof. Ika Lestari, S.Pd., M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Risa Vaniar Haliza . |
Date Deposited: | 21 Aug 2025 08:16 |
Last Modified: | 21 Aug 2025 08:16 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/61866 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |