INDAH CAHYA NABILLA, . (2025) ANALYZING COMMUNICATION AND CREATIVITY IN THE 'WIDER WORLD 2' READING MATERIALS THROUGH A DEEP LEARNING APPROACH. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (985kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (185kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (174kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (248kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
This study analyzes the extent to which communication and creativity aspects, aligned with Deep Learning principles, are reflected in the reading materials of the ‘Wider World 2’ textbook. Additionally, this study examines how the instructions in the reading texts encourage student engagement in communication and creative thinking activities. This study employs a qualitative content analysis method, referencing the frameworks proposed by Metusalem et al. (2017) for communication, Lai et al. (2018) for creativity, and Fredricks et al. (2004) for student engagement. The texts and reading tasks from Units 1 to 9 were analyzed and coded based on selected indicators. The results indicate that the book consistently includes several indicators of communication and creativity, particularly those related to identifying desired outcomes, deep reading, observational modeling through reading, and divergent thinking through texts. However, indicators such as peer feedback and role-playing or simulations are rarely present or even absent. In terms of student engagement, most tasks encourage cognitive engagement but do not fully support behavioral or emotional engagement. Only a few tasks successfully meet all three dimensions of engagement simultaneously. These findings suggest that Wider World 2 supports Deep Learning, particularly in the development of students’ critical thinking skills, but still requires strengthening in terms of collaborative interaction and personal connection to the material. Keywords: content analysis, communication, creativity, student engagement, reading materials, Deep Learning, EFL textbook ***** Penelitian ini menganalisis sejauh mana aspek komunikasi dan kreativitas, yang selaras dengan prinsip-prinsip pembelajaran mendalam, tercermin dalam bahan bacaan buku teks ‘Wider World 2’. Selain itu, penelitian ini juga menganalisis bagaimana instruksi pada teks bacaan mendorong keterlibatan siswa dalam aktivitas komunikasi dan pemikiran kreatif. Penelitian ini menggunakan metode analisis isi kualitatif dengan mengacu pada kerangka dari Metusalem et al. (2017) untuk komunikasi, Lai et al. (2018) untuk kreativitas, dan Fredricks et al. (2004) untuk keterlibatan siswa. Teks dan tugas membaca dari Unit 1 hingga 9 dianalisis dan dikodekan berdasarkan indikator-indikator terpilih. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku ini secara konsisten memuat beberapa indikator komunikasi dan kreativitas, terutama yang berkaitan dengan identifikasi hasil yang diinginkan, membaca mendalam, pemodelan observasional melalui membaca, dan pemikiran divergen melalui teks. Namun, indikator seperti umpan balik dari teman sebaya dan peran bermain atau simulasi jarang muncul atau bahkan tidak ditemukan. Dalam hal keterlibatan siswa, sebagian besar tugas mendorong keterlibatan kognitif, tetapi belum sepenuhnya mendukung keterlibatan secara perilaku maupun emosional. Hanya sedikit tugas yang berhasil memenuhi ketiga dimensi keterlibatan secara bersamaan. Temuan ini menunjukkan bahwa Wider World 2 mendukung pembelajaran mendalam, khususnya dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis siswa, namun masih perlu penguatan dalam hal interaksi kolaboratif dan koneksi personal terhadap materi. Kata Kunci: analisis konten, komunikasi, kreativitas, keterlibatan siswa, materi membaca, pembelajaran mendalam, buku teks Bahasa Inggris
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Hanip Pujiati ; 2). Rika Andayani, S.Pd.,M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Indah Cahya Nabilla . |
Date Deposited: | 23 Sep 2025 07:27 |
Last Modified: | 23 Sep 2025 07:27 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/62544 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |