MUHAMMAD NELVIANDI MUBARROK, . (2025) ENGLISH EDUCATION STUDENT’S PERSPECTIVES ON CHATGPT IN ASSISTING ACADEMIC ASSIGNMENT. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (791kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (220kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (235kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (223kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (385kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (191kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (310kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (606kB) | Request a copy |
Abstract
With the rise of AI tools in education, ChatGPT has emerged as a prominent support platform for academic writing, yet limited research explores how students perceive and utilize it, particularly in the Indonesian context. This study addresses that gap by investigating English education students’ perceptions and usage patterns of ChatGPT for academic assignments. Using a qualitative case study design, data were collected through semi-structured interviews with 30 students at Universitas Negeri Jakarta and analyzed using thematic analysis guided by the UTAUT framework. Findings show that students generally view ChatGPT positively, citing improvements in grammar, clarity, and writing efficiency, and most found it intuitive and easy to use. However, they also expressed concerns about lack of personalization, overly formal tone, and occasional contextual mismatches. Students primarily used ChatGPT for drafting, editing, grammar checking, and overcoming writer’s block, integrating it into their workflows to varying degrees. These results suggest that while ChatGPT is a valuable writing aid, it is best used as a supplement rather than a replacement for critical academic thinking. ***** Dengan berkembangnya alat AI dalam dunia pendidikan, ChatGPT telah muncul sebagai platform pendukung utama dalam penulisan akademik. Namun, riset mengenai persepsi dan pola penggunaannya oleh mahasiswa, khususnya di konteks Indonesia, masih terbatas. Penelitian ini mengisi kekosongan tersebut dengan menyelidiki persepsi dan pola penggunaan ChatGPT oleh mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris dalam menyelesaikan tugas akademik. Penelitian ini menggunakan desain studi kasus kualitatif, dengan data yang dikumpulkan melalui wawancara semi-terstruktur terhadap 30 mahasiswa Universitas Negeri Jakarta dan dianalisis menggunakan analisis tematik berdasarkan kerangka UTAUT. Temuan menunjukkan bahwa mahasiswa umumnya memiliki pandangan positif terhadap ChatGPT, terutama dalam hal peningkatan tata bahasa, kejelasan, dan efisiensi penulisan, serta mayoritas menganggapnya mudah digunakan. Namun, mereka juga menyampaikan kekhawatiran mengenai kurangnya personalisasi, gaya bahasa yang terlalu formal, dan ketidaksesuaian konteks pada beberapa jawaban. Mahasiswa umumnya menggunakan ChatGPT untuk membuat draf, mengedit, memeriksa tata bahasa, dan mengatasi kebuntuan ide, dengan tingkat integrasi yang bervariasi dalam proses penulisan mereka. Hasil ini menunjukkan bahwa ChatGPT merupakan alat bantu yang bermanfaat dalam penulisan akademik, namun sebaiknya digunakan sebagai pelengkap, bukan pengganti, pemikiran kritis dalam dunia akademik.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Imas Wahyu Agustina, M.Pd. ; 2). Dr. Hanip Pujiati, M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Muhammad Nelviandi Mubarrok . |
Date Deposited: | 09 Oct 2025 07:39 |
Last Modified: | 09 Oct 2025 07:39 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/62657 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |