PENGARUH PEMAHAMAN GURU PADA PEMBELAJARAN TRANSISI DAN REGULASI DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA

RIZKI WINITRI, . (2020) PENGARUH PEMAHAMAN GURU PADA PEMBELAJARAN TRANSISI DAN REGULASI DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB I.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (263kB) | Request a copy
[img] Text
BAB II.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (390kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (652kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (308kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (391kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
SURAT PERNYATAAN PERSETUJUAN PUBLIKASI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (232kB) | Request a copy
[img] Text
COVER.pdf

Download (921kB)

Abstract

Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji perbedaan pemahaman guru pada pembelajaran transisi dan regulasi diri terhadap hasil belajar matematika siswa kelas 1 SD di daerah Kabupaten Labuhanbatu Selatan Provinsi Sumatera Utara. Penelitian expost facto dengan desain faktorial 2x2. Penentuan sampel menggunakan teknik cluster random sampling. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner yang dirancang dalam bentuk skala Likert dan skala Gutmen. Analisis data menggunakan ANAVA dua arah dan dilanjutkan dengan uju tuckey. Hasil analisis data menunjukkan bahwa 1) terdapat perbedaan hasil belajar matematika anak yang diajarkan oleh guru dengan pemahaman guru pada pembelajaran transisi tinggi dan pemahaman guru pada pembelajaran transisi rendah fhitung 11,89 ≥ ftabel3,86, 2) terdapat perbedaan hasil belajar matematika anak yang memiliki regulasi diri tinggi dan regulasi diri rendah fhitung 4,131 ≥ ftabel 3,86), 3) terdapat pengaruh interaksi pemahaman guru pada pembelajaran transisi dan regulasi diri terhadap hasil belajar matematika fhitung 74,469 ≥ ftabel3,86, 4) terdapat perbedaan hasil belajar matematika antara pemahaman guru pada pembelajaran transisi tinggi dan pemahaman guru pada pembelajaran transisi rendah pada anak yang memiliki regulasi diri tinggi µA1B1 80,68 ≥ µA2B171,72, 5) terdapat perbedaan hasil belajar matematika antara pemahaman guru pada pembelajaran transisi tinggi dan pemahaman guru pada pembelajaran transisi rendah pada anak yang memiliki regulasi diri tinggi µA1B2 72,77 ≤ µA2B2 76,61, 6) terdapat perbedaan hasil belajar matematika antara regulasi diri tinggi dan regulasi rendah pada pemahaman guru pada pembelajaran transisi tinggi µA1B1 80,68 ≥ µA1B2 72,77, 7) terdapat perbedaan hasil belajar matematika antara regulasi diri tinggi dan regulasi rendah pada pemahaman guru pada pembelajaran transisi rendah µA2B1 71,72 ≤ µA2B2 80,68 Kata Kunci: Hasil Belajar Matematika; pemahaman pembelajaran transisi, regulasi diri Abstract The purpose of this study was to examine differences in teacher understanding of transition learning and self-regulation of mathematics learning outcomes for grade 1 students in the Labuhanbatu Selatan area of North Sumatra Province. Expost facto research with a 2x2 factorial design. Determination of the sample using cluster random sampling techniques. Data collection was carried out through a questionnaire designed in the form of a Likert scale and a Gutmen scale. Data analysis using two-way ANAVA and followed by tuckey test. The results of the data analysis show that 1) there are differences in children's mathematics learning outcomes taught by teachers with teacher understanding in high transition learning and teacher understanding in low transition learning fcount 11.89 ≥ ftabel3.86, 2) there are differences in mathematics learning outcomes of children who have high self-regulation and low self-regulation fcount 4.131 abel ft. 3.86), 3) there is an influence of teacher understanding interaction on transition learning and self-regulation on mathematics learning outcomes fcount 74.469 ≥ ftabel3.86, 4) there are differences in mathematics learning outcomes between teacher understanding on high transition learning and teacher understanding on low transition learning in children who have high self regulation µA1B1 80.68 ≥ µA2B171,72, 5) there are differences in mathematics learning outcomes between teacher understanding of high transition learning and teacher understanding on low transition learning in children which has a high self-regulation µA1B2 72.77 ≤ µA2B2 76,61, 6) there is a difference in mathematics learning outcomes between high self regulation and low regulation on teacher understanding of high transition learning µA1B1 80.68 ≥ µA1B2 72.77, 7) there is a difference in mathematics learning outcomes between high self regulation and regulation low on teacher understanding of low transition learning µA2B1 71.72 ≤ µA2B2 80.68 Keywords: Mathematics Learning Outcomes; understanding transitional learning, self- regulation

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1.) Dr. Hapidin, M.Pd. 2.) Dr. Yuliani Nurani, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Pendidikan > Pendidikan Dasar
Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Sains > Matematika
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Anak Usia Dini
Depositing User: Users 2323 not found.
Date Deposited: 21 Apr 2020 12:36
Last Modified: 21 Apr 2020 12:36
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6308

Actions (login required)

View Item View Item