ACIM, . (2019) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS MEDIA AUDIO VISUAL. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (286kB) | Request a copy |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (393kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (301kB) | Request a copy |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) | Request a copy |
|
Text
SURAT PERNYATAAN PERSETUJUAN PUBLIKASI_ACIM.pdf Download (362kB) |
Abstract
Sejarah adalah akumulasi rekaman pengalaman manusia sepanjang abad, sejarah membangun peradaban masa kini dan memproyeksikan masa depan. Sejarah merupakan ilmu pengetahuan (science) dan juga study, sebagai study sejarah terus dikaji untuk memperkaya body knowlegde dari pengetahuan sejarah. Mempelajari dan membelajarkan sejarah menjadi isu penting dalam pendidikan nasional, agar siswa memiliki pengetahuan sejarah sebagai landasan untuk membangun diri, keluarga, bangsa dan negara. Kurangnya kemampuan guru dalam menerjemahkan pesan-pesan kurikulum menjadi kendala utama pencapaian hasil belajar sejarah yang optimal pada diri siswa. Oleh karena itu penelitian ini dilakukan sebagai salah satu upaya untuk mengembangkan pembelajaran sejarah yang sesuai dengan kebutuhan belajar siswa. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah 1) bagaimana mengembangkan materi pembelajaran sejarah untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa; 2) bagaimana pengembangan model pembelajaran yang sesuai dengan kondisi SMA Negeri 11 Ambon, pada siswa kelas XI semester ganjil; 3) bagaimana mendesain media pembelajaran sebagai alat bantu guru dan merubah penampilan pembelajaran guru sejarah. Peneltian menggunakan metode penelitian pengembangan (R&D) yang diadaptasi dari model pengembangan Dick & Carey yang terdiri dari tiga langkah yakni 1) tahap mengidentifikasi, 2) tahap mengembangkan, dan tahap evaluasi dan merevisi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) minat dan hasil belajar siswa dapat ditingkatkan melalui materi pembelajaran yang secara konseptual dikembangkan melalui tiga tahap yakni mengidentifikasi, mengembangkan, serta mengevaluasi dan merevisi; 2) pengembangan model pembelajaran yang sesuai dengan kondisi SMA Negeri 11 Ambon dilakukan dengan mengadaptasi model pengembangan Dick & Carey; 3) Desain media pembelajaran dilakukan dengan mempertimbangkan ketersediaan saran dan prasarana pendukung di SMA Negeri 11 Ambon. Secara keseluruhan model pembelajaran berbasis media audio visual memiliki kelayakan untuk digunakan pada pembelajaran sejarah di kelas XI SMA negeri 11 Ambon. History is an accumulation of records of human experience for centuries. History is built on current civilization and projects the future. History is a science and also a study, because the study of history continues to be studied to enrich the body of knowledge from historical knowledge. Learning and teaching history is an important problem in national education, so students have historical knowledge as a basis for building themselves, their families, nations and countries. Lack of teachers' ability to translate curriculum messages is the main obstacle to achieving optimal historical learning outcomes in students. Therefore this research was carried out as an effort to develop historical learning that was in accordance with students' learning needs. The formulation of the problem in this study is 1) how to develop historical learning materials to increase student interest and learning outcomes; 2) how to develop a learning model that is in accordance with the conditions of Ambon 11 Middle School, in the odd semester XI students; 3) how to design learning media as a tool for teachers and change the appearance of teacher history learning. Using the development research method (R & D) was adapted from the Dick & Carey development model which consisted of three steps, namely 1) the identification stage, 2) the development stage, and the evaluation and revision stages. The results of the study show that 1) student interest and learning outcomes can be improved through learning materials that are conceptually developed through three stages, namely identifying, developing, and evaluating and revising; 2) the development of learning models that are in accordance with the conditions in Ambon High School 11 is done by adapting the development model Dick & Carey; 3) The design of instructional media is done by considering the availability of advice and supporting infrastructure in Ambon High School 11. Overall, the audio-visual media-based learning model has the feasibility to be used in historical learning in 11th grade of SMA 11.
Item Type: | Thesis (Doktor) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Robinson Situmorang, M.Pd. 2). Prof. Dr. Diana Nomida, M.Pd. |
Subjects: | Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan |
Divisions: | PASCASARJANA > S3 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Users 2456 not found. |
Date Deposited: | 10 Jun 2020 10:05 |
Last Modified: | 10 Jun 2020 10:05 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6509 |
Actions (login required)
View Item |