PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DAN KEPERCAYAAN DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

NUR QOMARIAH PANJAITAN, . (2020) PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL DAN KEPERCAYAAN DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (525kB) | Request a copy
[img] Text
BAB II.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (582kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (811kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (550kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB) | Request a copy
[img] Text
SURAT PERNYATAAN PERSETUJUAN PUBLIKASI.pdf

Download (134kB)

Abstract

ABSTRACT This study aims to determine the effect of digital learning media and self-confidence on learning outcomes of Islamic Religious Education in grade 2 elementary school. This research method uses experimental research with a 2x2 treatment by level design. The sample in this study consisted of 64 children. sample collection using cluster random sampling techniques. The data analysis technique is the analysis of two-way variance (ANAVA) and continued with the Tukey test at a significant level α = 0.05. To test the normality of the data using the Liliefors test and homogeneity test using the barlett test. The results of this study indicate that (1) Learning outcomes of Islamic Religious Education children who learn with digital animation learning media are higher than digital storytelling learning media, based on Fcount = 6.72> Ftable = 3.99; 2) There is an interaction effect between digital learning media and self-confidence on the learning outcomes of Islamic Religious Education based on Fcount = 10.68> Ftable = 3.99; (3) Islamic Religious Education learning outcomes who learn with digital animation learning media and have higher confidence than children who learn with digital storytelling learning media and who have high self confidence based on Qcount = 5.86> Qtable = 4.05; (4) Islamic Religious Education learning outcomes who learn with digital animation learning media and have low confidence are lower than children who learn with digital storytelling learning media and who have low self confidence based on Qcount = -0.67 <Qtable = 4.05. ********************** ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran digital dan kepercayaan diri terhadap hasil belajar Pendidikan Agama Islam di kelas 2 SD. Metode penelitian ini menggunakan penelitian eksperimen dengan desain treatment by level 2x2. Sampel pada penelitian ini terdiri dari 64 anak. pengumpulan sampel menggunakan teknik cluster random sampling. Teknik analisis data adalah analisis varians dua jalur (ANAVA) dan dilanjutkan dengan uji Tukey pada tingkat signifikan α = 0.05. Untuk menguji normalitas data menggunakan uji liliefors dan uji homogenitas menggunakan uji barlett. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Hasil belajar Pendidikan Agama Islam anak yang belajar dengan media pembelajaran digital animias lebih tinggi daripada media pembelajaran digital storytelling, berdasarkan Fhitung = 6,72 > Ftabel = 3,99 ; 2) Terdapat pengaruh interaksi antara media pembelajaran digital dan kepercayaan diri terhadap hasil belajar Pendidikan Agama Islam berdasarkan Fhitung = 10,68 > Ftabel = 3,99; (3) Hasil belajar Pendidikan Agama Islam yang belajar dengan media pembelajaran digital animasi dan memiliki kepercayaan tinggi lebih tinggi daripada anak yang belajar dengan media pembelajaran digital storytelling dan yang memiliki kepercayaan diri tinggi berdasarkan Qhitung = 5,86 > Qtabel = 4.05; (4) Hasil belajar Pendidikan Agama Islam yang belajar dengan media pembelajaran digital animasi dan memiliki kepercayaan rendah lebih rendah daripada anak yang belajar dengan media pembelajaran digital storytelling dan yang memiliki kepercayaan diri rendah berdasarkan Qhitung = -0,67 < Qtabel = 4.05.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Elindra Yetti, M.Pd. ; 2). Dr. Yuliani Nurani, M.Pd.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam)
Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Anak Usia Dini
Depositing User: Users 2326 not found.
Date Deposited: 23 Apr 2020 09:28
Last Modified: 23 Apr 2020 09:28
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6705

Actions (login required)

View Item View Item