PENGARUH METODE MEMBACA DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITISTERHADAP KEMAMPUAN MENYUNTING ARTIKEL ILMIAH (Studi Eksperimen pada Mahasiswa Program Studi Sastra Indonesia Universitas Negeri Jakarta)

ASEP SUPRIYANA, . (2020) PENGARUH METODE MEMBACA DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITISTERHADAP KEMAMPUAN MENYUNTING ARTIKEL ILMIAH (Studi Eksperimen pada Mahasiswa Program Studi Sastra Indonesia Universitas Negeri Jakarta). Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (908kB)
[img] Text
Bab 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (564kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (771kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (808kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (942kB) | Request a copy
[img] Text
Bab 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (315kB) | Request a copy
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (555kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

The research method used was an experiment with a 2 X 2 factorial design. The variables tested were the ability to edit scientific articles as dependent variables and the method of learning to read as independent variables consisting of directed reading thinking activity (DRTA) methods and extending concepts throught language activities (ECOLA) methods; the moderator variable is critical thinking skills. The experiment was conducted on students of the Indonesian Literature Study Program, Faculty of Language and Art, Jakarta State University, even semester 2018/2019 academic year, class of 2013. Hypothesis testing is done with the ANAVA test then continued with the Scheffe test. The results of this study prove that the selection of appropriate reading learning methods and critical thinking skills affect the ability to edit scientific articles of students. The use of DRTA reading learning methods can improve the ability to shoot scientific articles for students who have high critical thinking skills and low critical thinking skills. Likewise ECOLA learning methods can increase scientific editing skills for students who have high critical thinking skills. The novelty of the results of this study are (1) the ability to think critically influences the selection of reading methods so that the lecturer (instructor) needs to know the ability to think critically before using the reading method in editing lectures; (2) the selection of the right reading method influences the ability to edit scientific articles so that the lecturer (instructor) needs to know the characteristics of the reading method and the editing learning objectives. ***************************** Metode penelitian yang di-gunakan adalah eksperimen dengan desain faktorial 2 X 2. Variabel yang diujikan adalah kemampuan menyunting artikel ilmiah sebagai variable terikat dan metode pembelajaran membaca sebagai variable bebas yang ter-diri atas metode directed reading thinking activity (DRTA) dan metode extending concepts throught language activities (ECOLA); variabel mode-rator adalah kemampuan berpikir kritis. Eksperimen dilakukan pada maha-siswa Program Studi Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Univer-sitas Negeri Jakarta semester genap tahun ajaran 2018/2019 angkatan 2013. Pengujian hipotesis dilakukan dengan uji ANAVA kemudian dilanjutkan dengan uji Scheffe. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa pemilihan me-tode pembelajaran membaca yang tepat dan kemampuan berpikir kritis mempengaruhi kemampuan menyunting artikel ilmiah mahasiswa. Peng-gunaan metode pembelajaran membaca DRTA dapat meningkatkan ke-mampuan menyuting artikel ilmiah bagi mahasiswa yang memiliki kemam-puan berpikir kritis tinggi dan rendah. Demikian juga metode pembelajaran ECOLA dapat meningkatan kemampuan menyunting ilmiah bagi mahasis-wa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi. Kebaruan hasil peneli-tian ini adalah (1) kemampuan berpikir kritis mempengaruhi pemilihan me-tode membaca sehingga dosen (pengajar) perlu mengetahui kemampuan berpikir kritis sebelum menggunakan metode pembelajaran membaca dalam kuliah pe-nyuntingan; (2) pemilihan metode pembelajaran membaca yang tepat berpengaruh ter-hadap kemampuan menyunting artikel ilmiah sehingga dosen (pengajar) perlu mengetahui karakteristik metode pembelajaran membaca dan tujuan pembelajaran penyuntingan.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Emzir, M.Pd. ; 2). Prof. Dr. Endry Boeriswati, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Divisions: PASCASARJANA > S3 Ilmu Pendidikan Bahasa
Depositing User: Users 3840 not found.
Date Deposited: 03 Aug 2020 18:38
Last Modified: 03 Aug 2020 18:38
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/8270

Actions (login required)

View Item View Item