THE INCORPORATION OF HIGH ORDER THINKING SKILLS IN EXERCISES OF THE ELEVENTH GRADERS ENGLISH TEXTBOOK

JIHAN FAKHIRA, . (2020) THE INCORPORATION OF HIGH ORDER THINKING SKILLS IN EXERCISES OF THE ELEVENTH GRADERS ENGLISH TEXTBOOK. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (754kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (876kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (927kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (985kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (739kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (807kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini meneliti sejauh mana keterampilan berpikir tingkat tinggi tergabung dalam pertanyaan esai membaca pada buku ajar bahasa Inggris untuk siswa kelas 11 yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia revisi tahun 2017 dan penelitian ini juga menggambarkan bagaimana kemampuan berpikir tingkat tinggi tergabung dalam pertanyaan soal membaca. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif menggunakan analisis isi. Untuk mengumpulkan data, penelitian ini menggunakan tabel Bloom’s Revised Taxonomy sebagai alat untuk mengumpulkannya. Data dan sumber data dari penelitian ini adalah 107 pertanyaan esai membaca yang terdapat pada bacaan di buku ajar bahasa Inggris untuk siswa kelas 11 menengah atas. Berdasarkan hasil penelitian, (1) kemampuan berpikir tingkat tinggi pada pertanyaan esai membaca diperoleh sebanyak 50 pertanyaan dari 107 pertanyaan atau 46,7%, sementara kemampuan berpikir tingkat rendah diperoleh sebanyak 57 pertanyaan dari 107 pertanyaan atau 53,3%. Ini berarti latihan membaca pada buku ajar bahasa Inggris telah menginkorporasikan HOTS walaupun pertanyaan pada level LOTS lebih banyak. (2) 50 pertanyaan yang diklasifikasikan ke dalam latihan tingkat tinggi menginkorporasikan HOTS melalui beberapa cara: pertanyaan-pertanyaan menyaratkan siswa untuk bisa menganalisis jalan cerita dari bacaan yang telah mereka baca sebelumnya, berargumen dengan opininya atau menilai apakah mereka menyukai atau tidak teks bacaan, mengukur apakah pengetahuan mereka bertambah atau berubah terhadap topik, dan yang terakhir membuat sesuatu yang baru seperti sebuah akhir cerita berdasarkan versi mereka sendiri. Pertanyaan-pertanyaan tersebut juga meningkatkan keterampilan berpikir tingkat tinggi pada siswa karena menuntut siswa untuk mengelaborasi atau memperluas diskusi mereka, mendorong mereka untuk membuat representasi visual secara aktif dalam pikiran mereka dan juga perlu menghubungkan pengetahuan mereka sebelumnya dengan apa yang telah dipelajari untuk menjawab pertanyaan. This study investigates to what extent the high order thinking skills are incorporated in the essay reading exercises of eleventh graders English textbook published by the Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia 2017 revision and also to describe how the high order thinking skills are incorporated in the reading exercises. This study is qualitative research conducted by using content analysis. To gather the data, this study use Bloom’s Revised Taxonomy table and table of description adapted from another researcher as the instruments. The data and data source of this study were 107 essay reading exercises that come after a reading passage from the English textbook for eleventh graders of senior high school. The findings showed that (1) the higher order thinking skills in the reading questions obtains only 50 out of 107 questions or 46,7% while the lower order thinking skills obtains 57 out of 107 questions or 53,3%. It means, that the reading exercises in the English textbook already practice HOTS, even though the LOTS questions are still dominant. (2) The 50 questions that classify into high order level questions in the exercises incorporate HOTS through several ways: the questions require students to analyse the storyline from the reading passage that they have read before, to argue their opinion or judge if they like the reading text, to assess their own knowledge as if their awareness is raise or change toward the topic, and the last to create something new such as an ending of the story based on their own version. Those questions also enhance high order thinking skill in students because the questions require students to elaborate or expand their discussion, encourage them to make a visual representation actively in their mind and also need to connect their prior knowledge and what they have been learnt to answer the questions.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ifan Iskandar, M.Hum ; 2). I Wayan Darya, M.A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5101 not found.
Date Deposited: 17 Sep 2020 11:56
Last Modified: 17 Sep 2020 11:56
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/9955

Actions (login required)

View Item View Item