COGNITIVE DOMAIN OF REVISED BLOOM TAXONOMY IN ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “ENGLISH IN MIND STARTER SECOND EDITION (STUDENT’S BOOK) SPECIAL EDITION”

HERDIANSYAH TRI SAPUTRA, . (2020) COGNITIVE DOMAIN OF REVISED BLOOM TAXONOMY IN ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED “ENGLISH IN MIND STARTER SECOND EDITION (STUDENT’S BOOK) SPECIAL EDITION”. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (828kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (684kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (690kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

The presence of Cognitive Domains in the instructions of learning activities in the textbook is important, especially for developing students’ thinking skills. It has led researcher to conduct study in the field of Cognitive Domain in the textbook. This research aimed to investigate the cognitive process dimensions and knowledge dimension of Bloom’s Revised Taxonomy represented in all of the instructions of learning activities provided in the “English in Mind Starter Second Edition (Student’s Book) Special Edition”. This research is qualitative descriptive with content analysis design. To collect data, the table adapted from Anderson and Krathwohl’s taxonomy table are used as the instruments. The study revealed that: (1) All levels in Cognitive Process Dimension of BRT are existed in instructions with the most used level of Cognitive Process Dimension was Remember, with 233 times of occurrence (50%), and (2) Three of Four Knowledge Dimension are existed in the instructions, the Factual Knowledge was the most dominantly distributed 247 times with 53% of percentage, while Metacognitive Knowledge is absent. The findings revealed that shows how the instructions of learning activities in this textbook put emphasis on LOTS rather than HOTS. Based on the findings, the recommendation from this study are for textbook writer, teachers to provide more balanced distribution of Cognitive Domain and focusing on higher level thinking rather than lower order level thinking, and also for future researcher to conduct related to analyzing cognitive domain of Bloom’s Revised Taxonomy in the textbook used by any school especially written by native speaker of English. Kehadiran Domain Kognitif pada instruksi dalam kegiatan pembelajaran di buku teks adalah suatu hal yang penting, terutama untuk mengembangkan keterampilan berpikir siswa. Hal ini yang menjadi salah satu sebab peneliti untuk melakukan studi di bidang Domain Kognitif di buku teks. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dimensi kognitif dan dimensi pengetahuan sesuai dengan Taksonomi Bloom yang direpresentasikan dalam semua instruksi dalam kegiatan pembelajaran yang ada di buku teks berjudul “English in Mind Starter Second Edition (Student’s Book) Special Edition”. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif dengan desain penelitian analisis konten. Untuk mengumpulkan data, tabel yang diadaptasi dari tabel taksonomi Anderson dan Krathwohl digunakan sebagai instrument penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Semua level dalam Dimensi Kognitif pada Taksonomi Bloom ada dalam instruksi dengan level Dimensi Kognitif yang paling banyak digunakan adalah Mengingat, dengan 233 kali kejadian (50%), dan (2) Tiga dari Empat Dimensi Pengetahuan terdapat pada instruksi, dengan Pengetahuan Faktual yang paling dominan didistribusikan sebanyak 247 kali dengan persentase 53%, sedangkan Pengetahuan Metakognitif tidak ada. Hasil temuan mengungkapkan bahwa instruksi pada kegiatan pembelajaran dalam buku teks ini lebih menekankan pada LOTS dibandingkan HOTS. Berdasarkan temuan, rekomendasi dari penelitian ini ditujukan untuk penulis buku teks, guru untuk memberikan distribusi yang lebih seimbang dari Domain Kognitif dan berfokus pada pemikiran tingkat yang lebih tinggi daripada pemikiran tingkat yang lebih rendah, dan juga bagi peneliti di masa depan untuk melakukan studi yang berkaitan dengan menganalisis domain kognitif dari Revisi Taksonomi Bloom dalam buku teks yang digunakan oleh sekolah mana pun terutama yang ditulis oleh penutur asli bahasa Inggris.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Hanip Pujiati, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 5021 not found.
Date Deposited: 17 Sep 2020 13:04
Last Modified: 17 Sep 2020 13:04
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10415

Actions (login required)

View Item View Item