PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN MONOPOLI PLUS UNTUK SISWA KELAS 8 PADA MATA PELAJARAN IPS DI SMPN 167 JAKARTA

ZHAFIRAH HASANAH, . (2022) PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN MONOPOLI PLUS UNTUK SISWA KELAS 8 PADA MATA PELAJARAN IPS DI SMPN 167 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
01. COVER.pdf

Download (516kB)
[img] Text
02a. BAB I.pdf

Download (331kB)
[img] Text
02b. BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (600kB) | Request a copy
[img] Text
02c. BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (213kB) | Request a copy
[img] Text
02d. BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (913kB) | Request a copy
[img] Text
02e. BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB) | Request a copy
[img] Text
03. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (227kB)
[img] Text
04. LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (872kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini dilakukan dengan tujuan untuk menghasilkan produk media pembelajaran berupa permainan Monopoli Plus pada Mata Pelajaran IPS tentang materi Interaksi Keruangan dalam kehidupan di Negara-Negara ASEAN untuk Siswa kelas 8 di SMPN 167 Jakarta. Monopoli Plus ini diharapkan dapat meningkatkan daya tarik siswa dalam pembelajaran serta meningkatkan motivasi belajar siswa pada materi tersebut. Model pengembangan produk yang digunakan adalah Model Baker & Schutz. Model Baker & Schutz terdiri dari 7 tahapan yaitu 1) Formulasi Produk, 2) Spesifikasi Pembelajaran, 3) Uji Coba Soal, 4) Pengembangan Produk, 5) Uji Coba Produk, 6) Revisi Produk, 7) Analisis Operasi. Evaluasi pada penelitian pengembangan produk ini menggunakan metode evaluasi formatif, dengan melibatkan Expert Review (1 ahli media dan 1 ahli materi) dan Pengguna (4 Siswa). Instrumen yang dikembangkan menggunakan skala Guttman Ya (1) - Tidak (0) dengan skala penilaian 0-5 adalah kurang baik, 6-10 adalah baik dan terdapat kolom komentar pada setiap butir instrumen. Hasil dari expert review sebagai berikut ahli media sebesar 10 yang dikategorikan Baik dan ahli materi sebesar 10 yang dikategorikan Baik. Hasil ujicoba pengguna small group sebesar 10 yang dikategorikan Baik. Berdasarkan hasil tersebut dapat dinyatakan bahwa Media Permainan Monopoli Plus ini memiliki kualitas “Baik” dan layak digunakan sebagai media pembelajaran yang dapat membantu siswa kelas 8 pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 167 Jakarta. This development research was carried out with the aim of producing learning media products in the form of Monopoly Plus game in Social Studies Subjects about the material of Spatial Interaction in Life in ASEAN Countries for 8th graders at SMPN 167 Jakarta. Monopoly Plus is expected to increase the attractiveness of students in learning and increase students' motivation to learn the material. The product development model used is the Baker & Schutz Model. The Baker & Schutz model consists of 7 stages: 1) Formulation , 2) Instructional Specifications, 3) Item Tryout, 4) Product Development, 5) Product Tryout, 6)Product Revision, 7) Operations Analysis. The evaluation of this product development research uses a formative evaluation method, involving Expert Review (1 media expert and 1 material expert) and Users (4 students). The instrument developed using the Guttman scale Yes (1) - No (0) with a rating scale of 0-5 is not good, 6-10 is good and there is a comment column on each item of the instrument. The results of the expert reviews are as follows media experts of 10 categorized as Good and material experts of 10 categorized as Good. The result of small group user trial got a score of 10 categorized as Good. Based on these results, it can be stated that the Monopoly Plus Game Media has a "Good" quality and is suitable for use as a learning medium that can help 8th graders in Social Studies Subjects at SMPN 167 Jakarta.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Retno Widyaningrum, S.Sos,M.M ; 2). Dra. Suprayekti, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 13467 not found.
Date Deposited: 10 Mar 2022 06:15
Last Modified: 10 Mar 2022 06:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23901

Actions (login required)

View Item View Item