SYUHAELA, . (2022) DEVELOPING LITERACIES READING MATERIALS FOR SCHOOL LITERACY MOVEMENT FOR 4TH GRADERS. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA,.
Text
Cover.pdf Download (803kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (468kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (947kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (563kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (811kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (322kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (492kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan mengembangkan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) bertujuan untuk meningkatkan kapasitas siswa dan staf sekolah menjadi peduli untuk menghadapi tantangan kompleks dalam kehidupan dan lingkungan kerja di era abad ke-21. Gerakan Literasi Sekolah dilaksanakan dengan tujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa, membaca 15 menit merupakan kegiatan untuk mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Namun, sekolah masih kesulitan menemukan bahan bacaan yang sesuai dengan tingkat akademik siswa atau keterampilan literasi yang dikembangkan sesuai dengan persyaratan kebijakan (Batubara & Ariani, 2018). Kurangnya bahan bacaan yang sesuai dapat menghambat sekolah untuk melakukan kegiatan GLS (Suryawati et al., 2018). Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan bacaan gerakan literasi sekolah untuk kelas IV SD. Penelitian yang menerapkan Design and Development Research (DDR) ini dikembangkan oleh Sukmadinata (2017). Tahapan DDR dalam penelitian ini adalah tahap eksplorasi, perencanaan, tahap pengembangan model, validasi produk, dan revisi produk. Tahap eksplorasi menganalisis 15 buku bacaan yang digunakan untuk kegiatan membaca 15 menit gerakan literasi sekolah yang diperoleh dari tiga sekolah dasar. Kemudian dikaji untuk melihat domain literasi sesuai dengan buku-buku yang ada dan teori yang merumuskan lima domain indikator literasi (berhitung, sains, keuangan, digital, dan budaya dan kewarganegaraan. Analisis lima domain indikator literasi untuk dua puluh delapan teks bacaan dari lima belas buku yang ada dari tiga sekolah dasar yang berbeda tidak terintegrasi secara merata. Mengingat analisis bahan bacaan yang ada, penelitian ini memberikan pengembangan bahan bacaan literasi yang digunakan untuk kegiatan membaca 15 menit berdasarkan indikator keterampilan literasi lima domain dan keterampilan membaca dasar kompetensi untuk kelas 4. Hasil pengembangan adalah lima unit bahan bacaan literasi dengan judul: Literasi Numerik (Unit 1), Literasi Sains (Unit 2), Literasi Keuangan (Unit 3), Literasi Digital (Unit 4), Budaya dan Literasi Kewarganegaraan (Unit 5). The Ministry of Education and Culture developed School Literacy Movement (SLM) is aimed at enhancing the capacity of the students and the school staff to become literate to facing complex challenges in life and work environment in the 21st Century era. The School Literacy Movement is implemented with the aim of improving students‘ reading ability, 15 minutes reading. activity is one of activities to support School Literacy Movement.However, schools still struggle to find reading materials that are appropriate for students' academic level or literacy skills developed in accordance with policy requirements (Batubara & Ariani, 2018). Lack of appropriate reading materials may prevent schools from conducting activities inappropriately (Suryawati et al., 2018). Hence, this study aims to developing reading material for school literacy movement for 4th grades. The study applied Design and Development Research (DDR) was development by Sukmadinata (2017). The stages of DDR in this study are exploration phase, planning, model development phase, product validation, and product revision. The exploration phase analysing 15 existing reading books used for 15 minutes reading activity of school literacy movement gained from three elementary schools. Then, it was examined to see the literacies domains in line with the existing books and theories formulating five domains of literacy indicators (numeracy, science, financial, digital, and cultural and citizenship. The analysis of the five domains literacy indicator for twenty-eight reading texts from fifteen existing books from three different elementary schools were not equally integrated. Considering the analysis of existing reading materials, this study provided the development of literacy reading materials used for 15 minutes reading activity base on the indicators of five domain literacy skills and basic competence for 4th grade. The results of development are five units of literacy reading materials with the following titles: Numerical Literacy (Unit 1), Science Literacy (Unit 2), Financial Literacy (Unit 3), Digital Literacy (Unit 4), Cultural and Citizenship Literacy (Unit 5).
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Ilza Mayuini, M.A. 2). Dr. Darmahusni, M.A. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 14302 not found. |
Date Deposited: | 18 Mar 2022 01:28 |
Last Modified: | 18 Mar 2022 01:28 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23937 |
Actions (login required)
View Item |