MAHADIN, . (2022) PEMBELAJARAN (E-LEARNING) SEBAGAI SOLUSI DI ERA PANDEMI PADA MATA PELAJARAN SEJARAH DI SMAN 6 TAMBUN SELATAN. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (888kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (416kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (482kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (467kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (347kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Tesis ini bertujuan untuk mendeskripsikan pembelajaran (E-Learning) di masa pandemi pada mata pelajaran sejarah mulai dari perencanaan pelaksanaan hingga evaluasi di SMAN 6 Tambun Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan metode pengumpulan datanya melalui wawancara, observasi (pengamatan) dan studi dokumentasi. Penerapan E-Learning merupakan penggunaan media dalam memanfaatkan internet agar memberikan peningkatan dalam ilmu pengetahuan maupun keterampilan. E-Learning wajib berisi rumusan dalam bahan ajar, strategi penyampaian, dan penyelenggaraan aktivitas untuk memperhatikan fungsi utama dalam belajar, yang menghambat pembelajaran, karakteristik dari siswa agar bisa memperoleh pembelajaran yang efektif, efisien dan meningkatkan ketertarikan dalam belajar. Penerapan E�Learning sebagai solusi pada masa pandemi pada pembelajaran sejarah dapat dilihat dari memanfaatkan kunjungan tour museum dan cagar budaya lokal secara virtual, sehingga peserta didik memperoleh pembelajaran yang efektif walaupun pembelajaran tetap dilakukan di rumah dikarenakan situasi pandemi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan E-Learning pada pembelajaran sejarah dapat menjadi solusi yang tepat dilakukan disaat pandemi. Kesimpulan E�Learning suatu cara memanfaatkan teknologi digital dalam proses belajar sehingga pembelajaran dapat lebih terbuka, terdistribusi dan fleksibel di masa pandemi. This thesis aims to describe learning (E-Learning) during the pandemic in history subjects ranging from planning to implementation to evaluation at SMAN 6 Tambun Selatan. The research method used is qualitative research with data collection methods through interviews, observations (observations) and documentation studies. The application of E-Learning is the use of media in utilizing the internet in order to provide an increase in knowledge and skills. E�Learning must contain formulations in teaching materials, delivery strategies, and organizing activities to pay attention to the main functions in learning, which hinder learning, the characteristics of students in order to obtain effective, efficient learning and increase interest in learning. Application of E-Learning as a solution during a pandemic on history learning it can be seen from the virtual use of museum tours and local cultural heritage visits, so that students get effective learning even though learning is still done at home due to the pandemic situation. The results of the study show that the application of E-Learning in history learning can be the right solution to do during a pandemic. Conclusion E-Learning is a way of utilizing digital technology in the learning process so that learning can be more open, distributed and flexible during a pandemic.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Corri Iriani Rochali, M.Pd ; 2). Dr. Nurzengky Ibrahim, M.M |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | PASCASARJANA > S2 Pendidikan Sejarah |
Depositing User: | Users 14251 not found. |
Date Deposited: | 25 Mar 2022 02:57 |
Last Modified: | 25 Mar 2022 02:57 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/24569 |
Actions (login required)
View Item |