STUDENT TEACHERS’ NON-VERBAL REINFORCEMENT IN ENGLISH TEACHING PRACTICE A STUDY OF TEACHING PRACTICE (PRAKTIK KETERAMPILAN MENGAJAR) ENGLISH DEPARTMENT STUDENT YEAR 2016

AHZAR SUSANTO, . (2017) STUDENT TEACHERS’ NON-VERBAL REINFORCEMENT IN ENGLISH TEACHING PRACTICE A STUDY OF TEACHING PRACTICE (PRAKTIK KETERAMPILAN MENGAJAR) ENGLISH DEPARTMENT STUDENT YEAR 2016. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
skipsi ok.pdf

Download (2MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis-jenis penguatan non-verbal yang digunakan oleh mahasiswa di mata kuliah Praktek Keterampilan Mengajar. Penelitian ini berfokus pada ungkapan dan gerak-isyarat yang ditunjukkan oleh mahasiswa PKM selama kegiatan mengajar. Penelititan ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Penelitian ini diadakan dari bulan Agustus sampai November 2016. Data riset ini adalah ungkapan-ungkapan dan bentuk-bentuk gerak-isyarat. Sumber data berasal dari tiga mahasiswa yang sedang dalam kegiatan PKM di SMP Negeri 97 Jakarta dan SMP Negeri 139 Jakarta. Instrumen penelitian ini adalah observasi kelas. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa ada 5 jenis penguatan non-verbal yang digunakan oleh semua mahasiswa PKM dalam penelitian ini yaitu penguatan gestural, proximity, contact, activity, dan token. Mahasiswa PKM 1 menggunakan penguatan gestural, proximity, contact, dan activity. Mahasiswa PKM 2 menggunakan penguatan gestural, proximity, dan token. Mahasiswa PKM 3 menggunakan penguatan gestural, proximity, dan activity. Penguatan gestural mendominasi penggunaan penguatan non-verbal dengan 81% dari total 88 penguatan yang digunakan oleh semua mahasiswa PKM. This research was aimed at investigating kinds of non-verbal reinforcement used by student teachers in English teaching practice. This research focused on the student teachers’ non-verbales and utterances that arose during the learning process. This research used descriptive qualitative. This research is conducted from August to November 2016. The data of the study are student teachers’ utterances and gestural forms. The source of the data are three student teacher engaged in PKM in SMP Negeri 97 Jakarta and SMP Negeri 139 Jakarta. The instrument of the research is classroom observation. The result of the research showed that 5 kinds of non-verbal reinforcement are used by all of the student teachers; gestural, proximity, contact, activity, and token reinforcement. Student teacher 1 used gestural, proximity, contact and activity reinforcement. Student teacher 2 used gestural, proximity, and token reinforcement. Student teacher 3 used gestural, proximity, and activity reinforcement. Gestural reinforcement dominating the use of non-verbal reinforcement with 81% of the usage from 88 reinforcements given by all student teachers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Siti Drivoka Sulistyaningrum, M.Pd., 2) Banu Pratitis, Ph.D.,
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 25 Apr 2022 03:40
Last Modified: 25 Apr 2022 03:40
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/27816

Actions (login required)

View Item View Item