EFL TEACHERS’ AUTHENTIC WRITING ASSESSMENT PRACTICE IN TEACHING TEKNIK KENDARAAN RINGAN VHS STUDENTS

JIZLY PATRICIA WUYSANG, . (2015) EFL TEACHERS’ AUTHENTIC WRITING ASSESSMENT PRACTICE IN TEACHING TEKNIK KENDARAAN RINGAN VHS STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
RIWAYAT HIDUP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (50kB)
[img] Text
SKRISPI - JIZLY PATRICIA WUISANG.pdf

Download (1MB)

Abstract

Penilaian otentik merupakan sebuah masalah yang dihadapi oleh guru, khususnya dalam pemahaman konsepnya dan penerapannya. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu penerapan penilaian menulis otentik oleh guru Bahasa Inggris di kelas. Penelitian ini menggunakan pendekatan metode kualitatif dengan disain exploratory dan menggunakan tiga instrumen, yaitu: analisis RPP sebagai dokumen, kuesioner guru, dan wawancara murid. Penulis melibatkan 20 guru dari 7 Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Jakarta Utara. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa guru-guru bahasa Inggris SMK yang ada di Jakarta Utara sudah menerapkan penilaian menulis otentik di kelas mereka. Para guru menerapkan penilaian menulis otentik untuk menilai pencapaian siswa. Itu artinya, para guru sering merencanakan tes untuk mengukur pencapaian hasil belajar siswa dan mengetahui sejauh mana pembelajan siswa mereka. Dalam menilai tulisan otentik siswa, para guru sangat sering menggunakan teknik uraian. Selain teknik uraian, guru juga menggunakan teknik-teknik yang lain, seperti: isian, pertanyaan singkat, dan benar-salah. Semua jenis penilaian menulis otentik sudah digunakan oleh guru akan tetapi jenis intensive yang sangat sering. Intensive menilai kesesuaian kosakata siswa dalam konteks dan tata-bahasa yang benar dalam kalimat. ******** Authentic assessment was a problem faced by school teachers, especially in understanding the concept and implementing it. This study was aimed to explore the practice of authentic writing assessment by teachers in EFL classroom. It used qualitative method as the approach with exploratory design and employed three kinds of instruments: checklist document analysis of lesson plans, teachers’ questionnaires, and students’ interviews. The writer investigated 20 teachers of seven vocational high schools (VHS) in North Jakarta as the participants. The results of this study shows that EFL Teachers of VHS in North Jakarta had been implemented the authentic writing assessment in their classroom. Teachers implemented authentic writing assessment for assessing students’ achievement. It means that, teachers often plan a test in order to know the students’ progress and how well their students have learned. In assessing students’ authentic writing, most teachers used essay technique very often. Besides essay technique, teachers also used other techniques, they were: fill in the blank, open-ended question and true�false. All of the types have already used by the teacher but intensive type was the most. It focused on students’ appropriate vocabulary within a context and correct grammatical features in a sentence.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sulastini, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 8922 not found.
Date Deposited: 23 May 2022 06:04
Last Modified: 23 May 2022 06:04
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28620

Actions (login required)

View Item View Item