THE CONSTRUCTION OF GENDERLESS MAKEUP IN BEAUTY PRODUCTS ADVERTISEMENTS

ENI LISTIANI, . (2022) THE CONSTRUCTION OF GENDERLESS MAKEUP IN BEAUTY PRODUCTS ADVERTISEMENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (937kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (226kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (345kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (224kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (937kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (298kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Studi ini berfokus pada bagaimana narasi genderless makeup dalam iklan produk kecantikan dikonstruksi lewat strategi visual dan verbal dari perspektif feminis. Penelitian ini mengambil data dari lima iklan Boss Lady Cosmetic (startup kosmetik yang berbasis di India) yang diposting di Instagram pada tahun 2021 dalam bentuk teks visual (objek, bentuk, warna, dll) dan teks verbal (frasa, klausa, atau kalimat) yang diperoleh dan dipilih menggunakan stratified purposeful sampling. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif-analitis interpretatif dengan menggunakan teori Semiotika Sosial oleh Kress dan van Leeuwen yang berfokus pada teks visual serta teori sistem transitivitas oleh M. A. K. Halliday yang berfokus pada teks verbal. Hasil studi mengungkapkan bahwa Boss Lady Cosmetic membangun narasi genderless makeup dengan memasukkannya ke dalam tema-tema besar pembebasan tubuh dan kesetaraan gender melalui pemilihan model, penamaan shade produk, dan penggunaan headline yang berfokus pada isu. Dapat disimpulkan bahwa strategi-strategi ini dilakukan sebagai upaya untuk membuat merek mereka dikenal inklusif sehingga dapat menjangkau pemirsa yang lebih luas tetapi juga dapat lebih diterima oleh masyarakat India sebagai tempat startup mereka didirikan, yang terkenal dengan pandangan dan kepercayaan tradisionalnya yang kuat. ABSTRACT This study focuses on how a genderless makeup narrative in beauty products advertisements is constructed through visual and verbal strategies from a feminist perspective. This study takes data from five advertisements of Boss Lady Cosmetic (a cosmetic startup based in India) posted on Instagram in 2021 in the form of visual text (objects, shapes, colors, etc.) and verbal text (phrase, clause, or sentence) obtained and selected using stratified purposeful sampling. This study uses an interpretive descriptive-analytical method with the theory of Social Semiotics by Kress and van Leeuwen which focuses on visual texts and the theory of transitivity system by M. A. K. Halliday which focuses on verbal texts. It is proven that Boss Lady Cosmetic constructs a genderless makeup narrative by incorporating it into the big themes of body liberation and gender equality through the selection of models, the naming of the product color shade, and the use of issue-focused headlines. It can be concluded that these strategies are employed as an effort to make their brand known to be inclusive so that it can reach a wider audience but also be more accepted by Indian society, as the place where their startup is founded, which is known for its strong traditional views and beliefs.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Nurul Adha Kurniati, S.S., M.Hum. 2). Eva Leiliyanti, Ph.D.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Tata Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: Users 16013 not found.
Date Deposited: 06 Sep 2022 02:49
Last Modified: 06 Sep 2022 02:49
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/34967

Actions (login required)

View Item View Item