PENGGUNAAN MEDIA BOOKLET UNTUK PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB DI MADRASAH TSANAWIYAH

FITRI NUR KHASANAH, . (2022) PENGGUNAAN MEDIA BOOKLET UNTUK PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB DI MADRASAH TSANAWIYAH. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
cover.pdf

Download (2MB)
[img] Text
Bab 1.pdf

Download (1MB)
[img] Text
Bab 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
KESIMPULAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (966kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (868kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (558kB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran bahasa Arab tidak hanya terbatas di pesantren saja, tetapi juga di madrasah, mulai dari sekolah dasar hingga menengah. Sejalan dengan kenyataan bahwa Bahasa Arab adalah bahasa komunikasi, pembelajaran Bahasa Arab bertujuan atau kepentingan mendalami dan memahami ajaran-ajaran Islam, serta ilmu-ilmu lainnya termasuk orientasi keagamaan, sedangkan orientasi akademik adalah arahan untuk mempelajari Bahasa Arab dengan tujuan memperdalamnya sebagai disiplin ilmu. Siswa pada usia ini yang dikenal dengan Generasi Z cenderung memiliki minat baca yang rendah terhadap buku teks. Sehingga perlu adanya inovasi dalam memfasilitasi pembelajaran Generasi Z dalam memperoleh informasi dan pengetahuan. Booklet merupakan salah satu media bantu pengajaran yang inovatif. Booklet merupakan salah satu media bantu mengajar yang mendukung transfer informasi kepada siswa, disajikan dalam bentuk yang ringkas dan menarik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui seputar booklet, dan bagaimana pengembangannya di sekolah-sekolah MTS, khususnya dalam pengajaran kosakata bahasa Arab, serta untuk mengidentifikasi kekurangan media pendidikan ini dan dampaknya terhadap siswa-siswa MTS. Peneliti menemukan bahwa booklet merupakan salah satu media pendidikan tercetak yang hadir dalam berbagai bentuk dan ukuran serta memuat informasi spesifik yang menitikberatkan pada konten yang menarik, melalui gambar dan warna, serta informasinya. di dalamnya, berisi kosakata Bahasa Arab untuk memudahkan siswa MTS dalam memahami dan menghafal kosakata tersebut Untuk menggunakannya dalam kehidupan sehari-hari dan juga kemampuan mereka untuk membentuk kalimat yang benar dari kosakata tersebut melalui pembelajaran mereka dengan media pendidikan ini. Adapun pengembangan booklet di MTS sudah sesuai dengan RPP, seperti: kompetensi dasar, indikator dan tujuan pembelajaran. Booklet ini dikembangkan dan dirancang untuk membantu mempelajari kosakata Bahasa Arab, terutama sesuai dengan kemampuan siswa, sehingga mereka tidak mengalami kesulitan selama proses belajar mereka melalui booklet ini. Salah satu kekurangan booklet adalah biaya pencetakannya yang mahal, dan pihak sekolah saja tidak sanggup untuk mencetak booklet tersebut dan menerbitkannya serta menyebarkannya ke semua siswa MTS karena terbatasnya distribusi dan jumlah halaman yang dapat dimasukkan ke dalam booklet, serta membutuhkan seorang ahli untuk merancang booklet tersebut serta harus mendesain booklet sesuai dengan kurikulum pelajaran 2013. Kata kunci: Booklet, Perkembangan, Kekurangan. ********** Learning the Arabic language has become not only limited to Islamic institutes, but also in Islamic schools, from primary to secondary. In line with the fact that the Arabic language is the language of communication, learning the Arabic language is for the purpose or interest of understanding and understanding the teachings of Islam, including the religious orientation, while the academic orientation is a directive to learning the Arabic language with the aim of deepening the Arabic language as a scientific discipline. Students at this age, known as Generation Z, tend to have a low interest in reading textbooks. So there is a need for innovation in facilitating Generation Z's learning in acquiring information and knowledge. The booklet is one of the innovative teaching aids. Booklet is one of the teaching aids supporting the transfer of information to students, presented in a concise and attractive form. The aim of this research is to identify the booklet or what is known as the booklet, and how it is developed in Islamic secondary schools, especially in teaching Arabic vocabulary, and also to identify the defects in this educational medium and its impact on Islamic secondary students. The researcher found that the booklet, or what is known as a booklet, is one of the printed educational aids that comes in different shapes and sizes and contains specific information that focuses on the attractive content, through pictures and colors, as well as the information inside, containing the vocabulary of the Arabic language in order to facilitate the students of Islamic secondary school in understanding and memorizing those vocabulary To use them in daily life and also their ability to form useful sentences from those vocabulary through their learning with this educational medium. As for the developments of the booklet in the Islamic secondary school, it is according to the appropriate study plan RPP, such as: basic competencies, indicators and learning objectives. These booklets are developed and designed for Arabic vocabulary, especially according to the students' ability, so that they do not face difficulties during their learning process through these booklets. One of the disadvantages of a booklet or a booklet is that it is expensive in the process of printing it, and the school alone may not bear to print these booklets and publish them to all levels in the Islamic secondary school. Arabic because of the limited distribution and the number of pages that can be included in the booklet, and it requires an expert to design these booklets, as no person can design the booklet according to the 2013 lesson curricula. Keywords: Booklet, Developments, Defects.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Muhammad Kamal, M.A. ;
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 16517 not found.
Date Deposited: 16 Sep 2022 07:00
Last Modified: 16 Sep 2022 07:00
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36064

Actions (login required)

View Item View Item