DWI INDRIANI, . (2023) PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PESERTA DIDIK PADA MATERI KERAGAMAN HAYATI DI SMAN 93 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (412kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (646kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (549kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (509kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan rata-rata hasil belajar peserta didik kelas XI pada materi Keragaman Hayati di SMAN 93 Jakarta dan bagaimana kemampuan kognitif peserta didik yang disesuaikan berdasarkan Taksonomi Anderson & Krathwohl . Metode yang digunakan yaitu quasi eksperimen dengan desain pretest post-test control group. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Adapun yang menjadi sampel dalam penelitian ini adalah kelas XI-5 sebagai kelas kontrol dan XI-6 sebagai kelas eksperimen. Berdasarkan hasil uji t dua sampel independen menunjukkan nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 < 0,05 yang berarti H0 ditolak dan Ha diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan rata-rata hasil belajar peserta didik antara kelas eksperimen dengan kelas kontrol. Dalam hal ini, kelas eksperimen mengalami peningkatan nilai rata-rata yang signifikan dari 46,36 menjadi 84,70. Sementara kelas kontrol juga mengalami peningkatan nilai dari 67,27 menjadi 80,15. Jika merujuk pada hasil post-test, kelas kontrol memiliki persentase terbesar yakni 84,09% pada level kognitif C3 dengan kemampuan mengaplikasikan. Sehingga kelas kontrol berada pada level soal MOTS (Middle Order Thinking Skills). Sementara kelas eksperimen memiliki persentase terbesar yakni 87,37% pada level kognitif C1 dengan kemampuan mengingat. Sehingga kelas eksperimen berada pada level soal LOTS (Lower Order Thinking Skills). This study aims to determine whether there is a difference in the average learning outcomes of class XI students on the subject of Biodiversity at SMAN 93 Jakarta and how the cognitive abilities of students based on Anderson & Krathwohl's Taxonomy. The method used is a quasi-experimental design with a pretest post-test control group. Sampling in this study using purposive sampling technique. The samples in this study were class XI-5 as the control class and XI-6 as the experimental class. Based on the results of the t test of two independent samples, the value of Sig. (2-tailed) of 0.000 <0.05 which means H0 is rejected and Ha is accepted. So it can be concluded that there is a difference in the average learning outcomes of students between the experimental class and the control class. In this case, the experimental class experienced a significant increase in average value from 46.36 to 84.70. While the control class also experienced an increase in value from 67.27 to 80.15. When referring to the results of the post-test, the control class had the biggest percentage, 84.09% at the C3 cognitive level with the ability to apply. So that the control class is at the MOTS (Middle Order Thinking Skills) question level. While the experimental class had the biggest percentage, 87.37% at the C1 cognitive level with the ability to remember. So that the experimental class is at the level of LOTS (Lower Order Thinking Skills) questions.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Aris Munandar, M.Si. 2). Sony Nugratama Hijrawadi, M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Geografi |
Depositing User: | Users 17067 not found. |
Date Deposited: | 27 Feb 2023 05:39 |
Last Modified: | 27 Feb 2023 05:39 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/37316 |
Actions (login required)
View Item |