DEVELOPING ASSESSMENT INSTRUMENTS INFUSED WITH COGNITIVE COMPETENCES FOR GRAMMAR CLASSES OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM

Berman Lumbannahor, . (2023) DEVELOPING ASSESSMENT INSTRUMENTS INFUSED WITH COGNITIVE COMPETENCES FOR GRAMMAR CLASSES OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAM. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (461kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (787kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (311kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (540kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Abstrak Berman Lumbannahor (2023). Mengembangkan Instrumen Penilaian Kemampuan Kognitif pada Mata Kuliah Grammar untuk Mahasiswa Sarjana Pendidikan Bahasa Inggris, Tesis. Jakarta: Master Program of English Language Education, Faculty of Language and Art, Jakarta State University Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan instrument penilaian kompetensi kognitif pada kelas Grammar di Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain Design and Development Research (DDR) yang telah dimodifikasi oleh peneliti. Langkah-langkah untuk mengembangkan asesmen meliputi menganalisis, merancang, membuat prototipe, dan mengevaluasi. Data untuk penelitian ini adalah delapan instrument penilaian tata bahasa dan silabus yang dikumpulkan dari empat jurusan pendidikan bahasa Inggris di universitas yang berbeda di Indonesia. Penelitian ini merancang beberapa indikator yang mengukur kompetensi kognitif meliputi berpikir kritis, pemecahan masalah dan pengambilan keputusan. Hasil analisis menunjukkan bahwa ranah kognitif pada instrument penilaian Grammar yang ada di jurusan Pendidikan Bahasa Inggris belum sepenuhnya diintegrasikan ke dalam instrument penilaian. Hal tersebut hanya ditemukan pada tingkat berpikir tingkat rendah yang meliputi mengingat, memahami dan menerapkan. Komponen penilaian yang digunakan yang sesuai dengan standar kompetensi kognitif hanya tampak pada beberapa komponen yaitu instruksi, alokasi waktu dan topik. Penilaian yang ada juga hanya memasukkan satu indikator dari setiap kompetensi kognitif. Sebelum mengembangkan instrumen penilaian, penelitian ini merancang Tabel Kisi-kisi (ToS) yang mengacu pada CEFR dan ETS. Peneliti kemudian merancang ulangan tengah semester dan ulangan akhir yang diinfusikan dengan kemampuan kognitif. Instrumen penilaian yang dikembangkan telah menanamkan keterampilan berpikir tingkat tinggi dan telah menggunakan semua indikator berpikir kritis, pemecahan masalah dan pengambilan keputusan. Instrumen penilaian yang dikembangkan adalah untuk ujian tengah dan ujian akhir mata kuliah Advanced Grammar di jurusan Pendidikan Bahasa Inggris. Kata Kunci : Kemampuan kognitif, Instrumen Penilaian, Mata Kuliah Grammar, Sarjana Pendidikan Bahasa Inggris ***** This research was conducted to develop cognitive competences assessment instruments in grammar classes of ELSP. This research employed the design of Design and Development Research (DDR) which had been modified by the researcher. The steps to develop the assessment included analyzing, designing, prototyping and evaluating. The data for this research were eight Grammar assessment instruments and syllabus collected from four ELESPs at different universities in Indonesia. This research designed some indicators that measure cognitive competences including critical thinking, problem solving and decision making. The result of the analysis revealed that cognitive domain in the existing assessment instruments of Grammar in ELESP was not fully infused to the assessment instrument. It was only found in the lower order thinking level including remembering, understanding and applying. The existing assessment components which were aligned to the standards of cognitive competences only appeared in several components including the instruction, time allocation and topics. The existing assessment also only infused one indicator of each cognitive competence. Before designing the currents assessment instrument, this research designed the Table of Specifications (ToS) referred to CEFR and ETS. The researcher then designed midterm test and final test infused with cognitive competences. The new design of the assessment instrument have infused higher order thinking skill and have made use all the indicators of critical thinking, problem solving and decision making. The developed assessment instruments were developed for the mid-test and final test of Advanced Grammar course in ELESP.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Muchlas Suseno, M.Pd. ; 2). Dr. Darmahusni, M.A.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 18154 not found.
Date Deposited: 10 Aug 2023 05:04
Last Modified: 10 Aug 2023 05:04
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38957

Actions (login required)

View Item View Item