PANCASILA STUDENT PROFILE VALUES IN ENGLISH TEXTBOOKS FOR 10TH GRADERS IN SMK NEGERI 40 JAKARTA

Rifa'atul Mahmudah, . (2023) PANCASILA STUDENT PROFILE VALUES IN ENGLISH TEXTBOOKS FOR 10TH GRADERS IN SMK NEGERI 40 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (638kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (254kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (275kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (430kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (251kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT Rifa’atul Mahmudah. 2023. Pancasila Student Profile values in English Textbooks for 10th Grade in SMK Negeri 40 Jakarta. A Skripsi. English Language Education Study Program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. Character building are parts of literacy which is essential to shape students’ character. The Ministry of Education and Culture of Indonesia developed character-building values that Indonesian students should apply, namely Pancasila Student Profile (Profil Pelajar Pancasila) in the latest Indonesian education curriculum called Merdeka Curriculum. Hence, several studies integrated the Pancasila student profile values in learning materials. However, there are likely few studies have investigated the incorporation of Profil Pelajar Pancasila in English textbooks, especially for Vocational High School students. This study aims to examine whether Pancasila Student Profile values are integrated in English textbooks and investigate how Pancasila Student Profile values are integrated in English textbooks for 10th Graders in SMK Negeri 40 Jakarta. This qualitative study used content analysis or document review to analyse English textbooks as learning materials for 10th graders. The researcher collected two English textbooks from 10th grade teacher in SMK Negeri 40 Jakarta. The English textbooks were analysed using the framework of Pancasila Student Profile values proposed by Kemdikbudristek (2022). The result shows that 14 out of 20 (70%) indicators of Pancasila Student Profile values are integrated in the English textbooks. The Dimension of Critical Thinking is the most prominent with 36 samples out of 117 (31%). Meanwhile, the Dimension of Global Diversity is the least prominent with 5 samples out of 117 (4%). It is indicated that the government implemented the values of Pancasila Student Profile to form the next generation into competent lifelong learners. Keywords: Character Building, Pancasila Student Profile values, English textbooks, SMK Negeri 40 Jakarta, tenth grade. ***** ABSTRAK Rifa'atul Mahmudah. 2023. Nilai-Nilai Pendidikan Pancasila dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X di SMK Negeri 40 Jakarta. Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta. Pendidikan karakter merupakan bagian dari literasi yang sangat penting untuk membentuk karakter siswa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia mengembangkan nilai-nilai pembangunan karakter yang harus diterapkan oleh siswa Indonesia, yaitu Profil Pelajar Pancasila dalam kurikulum pendidikan Indonesia terbaru yang disebut Kurikulum Merdeka. Oleh karena itu, beberapa penelitian mengintegrasikan nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila dalam materi pembelajaran. Namun, mungkin hanya sedikit penelitian yang menyelidiki penggabungan Profil Pelajar Pancasila dalam buku pelajaran bahasa Inggris, terutama untuk siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Penelitian ini bertujuan untuk menguji apakah nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila diintegrasikan dalam buku pelajaran bahasa Inggris dan menyelidiki bagaimana nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila diintegrasikan dalam buku pelajaran bahasa Inggris untuk siswa kelas 10 di SMK Negeri 40 Jakarta. Penelitian kualitatif ini menggunakan analisis isi atau telaah dokumen untuk menganalisis buku pelajaran bahasa Inggris sebagai bahan pembelajaran untuk siswa kelas 10. Peneliti mengumpulkan dua buku pelajaran bahasa Inggris dari guru kelas 10 di SMK Negeri 40 Jakarta. Buku teks bahasa Inggris tersebut dianalisis dengan menggunakan kerangka kerja nilai-nilai Profil Siswa Pancasila yang diusulkan oleh Kemdikbudristek (2022). Hasil penelitian menunjukkan bahwa 14 dari 20 (70%) indikator dari nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila diintegrasikan dalam kedua buku teks bahasa Inggris tersebut. Dimensi Berpikir Kritis adalah yang paling menonjol dengan 36 sampel dari 117 sampel (31%). Sementara itu, Dimensi Keberagaman Global adalah yang paling sedikit dengan 5 sampel dari 117 (4%). Hal ini mengindikasikan bahwa pemerintah mengimplementasikan nilai-nilai Profil Pelajar Pancasila untuk membentuk generasi penerus menjadi pembelajar sepanjang hayat yang kompeten. Kata kunci: Pendidikan karakter, nilai Profil Siswa Pancasila, buku teks bahasa Inggris, SMK Negeri 40 Jakarta, kelas sepuluh.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A. ; 2). Dr. Sudarya Permana, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 19980 not found.
Date Deposited: 14 Sep 2023 06:07
Last Modified: 14 Sep 2023 06:07
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42464

Actions (login required)

View Item View Item