SRI SUNDARI, . (2024) PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN GULING SENAM LANTAI BERBASIS PERMAINAN UNTUK SISWA SMP. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
01 COVER.pdf Download (834kB) |
|
Text
02 BAB 1.pdf Download (704kB) |
|
Text
03 BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
04 BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (669kB) | Request a copy |
|
Text
05 BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (704kB) | Request a copy |
|
Text
06 BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (562kB) | Request a copy |
|
Text
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (654kB) |
|
Text
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk dan menguji efektifitas pengembangan model pembelajaran guling senam lantai berbasis permainan untuk siswa sekolah menengah pertama. Metode penelitian ini menggunakan research and development (R&D) model Borg and Gall. Subyek penelitian adalah siswa Sekolah Menengah Pertama dengan jumlah subyek 21 siswa untuk uji coba kecil, 70 siswa untuk uji coba besar dan uji efektifitas sebesar 70 siswa yang terdiri dari 35 siswa sebagai kelompok eksperimen dan 35 siswa sebagai kelompok kontrol. Instrumen yang digunakan dengan angket, wawancara dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Model pembelajaran guling senam lantai berbasis permainan ini sudah layak dan dapat diterapkan pada siswa sekolah menengah pertama, (2) Model pembelajaran guling senam lantai berbasis permainan ini efektif untuk meningkatkan hasil pembelajaran guling senam lantai untuk siswa sekolah menengah pertama. Hasil uji N-gain Skor kelompok eksperimen diperoleh nilai Mean= 77,7269 atau sama dengan 77,72%, termasuk dalam kategori efektif. Sedangkan, Hasil uji N-gain Skor kelompok kontrol diperoleh nilai Mean= 52,2270 atau sama dengan 52,22%, termasuk dalam kategori kurang efektif. Maka dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran guling senam lantai berbasis permainan efektif untuk siswa sekolah menengah pertama. This study aims to produce products and test the effectiveness of the development of a game-based floor exercise rolling learning model for junior high school students. This research method uses the research and development (R&D) model of Borg and Gall. The research subjects were junior high school students with a total of 21 students for small trials, 70 students for large trials and an effectiveness test of 70 students consisting of 35 students as the experimental group and 35 students as the control group. The instruments used were questionnaires, interviews and observations. The results showed that: (1) This game-based floor exercise rolling learning model is feasible and can be applied to junior high school students, (2) This game-based floor exercise rolling learning model is effective for improving the learning outcomes of floor exercise rolling for junior high school students. The experimental group's N-gain score test results obtained a Mean value = 77.7269 or equal to 77,72%, including in the effective category. Meanwhile, the N-gain test results of the control group score obtained Mean = 52,2270 or equal to 52,22%, included in the less effective category. So it can be concluded that the game-based floor exercise rolling learning model is effective for junior high school students. Keywords: Learning Model, Roll, Floor Gymnastics, Games.
Item Type: | Thesis (Doktor) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Nofi Marlina Siregar, M.Pd. 2). Prof. Dr. Ramdan Pelana, M.Or. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Media Pembelajaran Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga > Kepelatihan,Manajemen Kepelatihan |
Divisions: | PASCASARJANA > S3 Pendidikan Olahraga |
Depositing User: | Users 21618 not found. |
Date Deposited: | 05 Feb 2024 04:32 |
Last Modified: | 05 Feb 2024 04:32 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44340 |
Actions (login required)
View Item |