INVESTIGATING THE INCORPORATION OF COLLABORATION SKILLS IN ENGLISH LANGUAGE LEARNING ASSESSMENT TASKS OF JUNIOR HIGH SCHOOLS

MOHAMMAD ARIEF SAHLAN, . (2022) INVESTIGATING THE INCORPORATION OF COLLABORATION SKILLS IN ENGLISH LANGUAGE LEARNING ASSESSMENT TASKS OF JUNIOR HIGH SCHOOLS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
[Revisi pasca Sidang 1] Proposal Skripsi - Mohammad Arief Sahlan (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Kemampuan kolaborasi, salah satu keterampilan abad 21, telah dikenal sebagai salah satu kemapuan yang esensial untuk bertahan dan beradaptasi pada era ini. Terutama untuk siswa, kemampuan kolaborasi dibutuhkan untuk meningkatkan kualitas belajar sekaligus menyiapkan mereka yang nantinya akan bergabung dengan masyarakat, maka dari itu eksposur kemampuan kolaborasi sangat dianjurkan untuk siswa. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi inkorporasi kemampuan kolaborasi dalam tugas asesmen mata pelajaran Bahasa Inggris di empat Sekolah Menengah Pertama. Kualitatif konten analisis dengan pendekatan deduktif digunakan sebagai metode penelitian ini. Penelitian ini menganalisa 180 indikator komponen tugas asesmen dan 360 indikator kemampuan kolaborasi. Dari penelitian ini diketahui bahwa terdapat satu tugas asesmen yang terinkorporasi dengan dua kemampuan kolaborasi di sekolah 1 dan tidak terdapat satupun tugas asesmen yang terinkorporasi dengan kemampuan kolaborasi di sekolah 2, sekolah 3, dan sekolah 4. Tugas asesmen dari sekolah 1 yang terinkorporasi kemampuan kolaborasi menerapkan beberapa strategi untuk mendukung inkorporasi tersebut. Strategi tersebut berupa: (1) memberikan instruksi langsung untuk melakukan kerja kelompok; (2) menerapkan aktivitas kerja berkelompok untuk mendorong siswa berkolaborasi; (3) menyediakan perancah tugas yang didesain khusus untuk membantu kolaborasi; (4) menyediakan tugas yang kompleks dan berstruktur terbuka. Tugas ini juga disajikan dalam bentk dapat meninkorporasi ketrampilan abad 21. Sedangkan, tugas asesmen dari sekolah 2, sekolah 3, dan sekolah 4 tidak menerapkan strategi tersebut dan juga tidak disajikan dalam bentuk yang mampu mendukung inkorporasi keterampilan abad 21. ********************************************************** Collaboration skill, as one of the 21st-century skills, has been recognized as an essential skill to thrive and sustain in today’s world. Specifically for students, this skill is important not only to enhance their learning but also to prepare them once they join the society, therefore the exposure of collaboration skills to students is highly enforced. This study aims to investigate the incorporation of collaboration skills in assessment tasks of English lesson in four Junior High Schools. Qualitative content analysis with deductive category application is used as the method of this study. This study has analysed 180 indicator of assessment task components (ATC) and 360 indicators of collaboration skills. The results found that there is one assessment task incorporated with two collaboration skills in school 1 and there is no assessment task incorporated with collaboration skills in school 2, school 3, and school 4. One assessment task that is incorporated with collaboration skills from school 1 is applying strategies to support the incorporation of collaboration skills within the assessment task. Those strategies are: (1) providing direct instructions/guidelines to do a group work; (2) incorporating group work activities to enforce students’ collaborative work; (3) providing a specifically designed prompt to support collaborative work; (4) providing a sufficiently complex task that is ill-structured. This task is also presented in a form that is able to employ 21st-century skills, including collaboration skills. As for school 2, school 3, and school 4 these strategies are not applied in their assessment tasks and the assessment tasks are not presented in a suggested way that is able to employ 21st-century skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sulastini, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 04 Oct 2024 00:25
Last Modified: 04 Oct 2024 00:25
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51207

Actions (login required)

View Item View Item