FADILAH MUHAMMAD RIZ, . (2022) PENGEMBANGAN MEDIA "MONOPOLI JUAL BELI" (MOJULI) DALAM PEMBELAJARAN TRANSAKSI JUAL BELI BAGI HAMBATAN INTELEKTUAL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (135kB) |
|
Text
BAB I_.pdf Download (3MB) |
|
Text
BAB II_.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
|
Text
BAB III_.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text
BAB IV_.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
|
Text
BAB V_.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
DAFTAR ISI_.pdf Download (2MB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA_.pdf Download (1MB) |
|
Text
LAMPIRAN_.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
|
Text
SURAT PERNYATAAN_.pdf Download (737kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran media MOJULI untuk membantu siswa hambatan intelektual agar mempermudah memahami materi ataupun konsep transaksi jual beli pada mata pelajaran matematika atau tematik kelas IX SLB Negeri 8 Jakarta. Metode yang dipakai pada penelitian ini adalah Design and Development Research dengan model ADDIE. Produk yang dihasilkan telah divalidasi oleh tiga ahli yaitu ahli media, ahli materi dan ahli hambatan intelektual serta di uji cobakan kepada 4 siswa hambatan intelektual. hasil dari validasi oleh tiga ahli masing masing mendapatkan persentasi 98,6% dari ahli media yang dinyatakan sangat baik 97,3% dari ahli materi yang dinyatakan sangat baik dan 83,3% dari ahli hambatan intelektual yang dinyatakan baik. Pada hasil uji coba lapangan menunjukkan bahwa media MOJULI menarik perhatian siswa hambatan intelektual dikelas dan siswa menjadi lebih akti dalam mengikuti pembelajaran dikelas, dari hasil yang diperoleh dapat disimpulkan bahwa media MOJULI ini layak dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran dalam membantu siswa hambatan intelektual agar mempermudah memahami materi atau konsep transaksi jual beli ******************************************** This study aims to develop learning media MOJULI for students with intellectual disabilities to make it easier to understand the material or concept of sale and purchase transactions in mathematics or thematic subjects of class IX SLB Negeri 8 Jakarta. The method used in this research is Design and Development Research with the ADDIE model. The result of the product has been validated by three experts, namely media experts, material experts, and intellectual disability experts; and tested on 4 students with intellectual disabilities. The results of the validation by three experts each get a percentage of 98.6% of media experts declared very good, 97.3% of material experts also declared very good, and 83.3% of intellectual disability experts declared good. The results of field trials show that MOJULI media attracts the attention of students with intellectual disabilities in class and students become more active in participating in class learning. From the results obtained, it can be concluded that the MOJULI media is feasible and can be used as a learning media in helping students with intellectual disabilities to make it easier to understand the material or concept of sale and purchase transactions.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Siti Nuraini Purnawati, M.Sp, Ed 2). Dr. Ishak Gerald Bachtiar, M.Pd |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa |
Depositing User: | PKL . |
Date Deposited: | 09 Oct 2024 04:54 |
Last Modified: | 09 Oct 2024 04:54 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51429 |
Actions (login required)
View Item |