HELLEND FRANSISKA, . (2025) PENGARUH POCKET MONEY, GENDER, DAN KEMAMPUAN BELAJAR EKONOMI TERHADAP LITERASI KEUANGAN SISWA: STUDI SMA NEGERI KABUPATEN BEKASI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (2MB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (144kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (319kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (377kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) | Request a copy |
![]() |
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (242kB) |
![]() |
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (872kB) | Request a copy |
Abstract
Generasi muda harus mampu mengelola uang mereka dengan baik. Informasi dan kemampuan yang dibutuhkan untuk membuat keputusan keuangan yang bijak dapat dikembangkan melalui pendidikan yang tepat, sehingga membantu siswa dalam mencapai kemandirian dan kesejahteraan finansial di masa depan. Penelitian ini menggunakan teknik kuantitatif untuk mengetahui bagaimana pocket money, gender, dan kemampuan belajar ekonomi memengaruhi literasi keuangan di SMA Negeri di Kabupaten Bekasi. Sebanyak 191 responden yaitu siswa kelas XI peminatan ekonomi di SMA Negeri di Kabupaten Bekasi, menjadi sampel penelitian ini. Analisis regresi linier berganda, uji parsial (uji t), uji persyaratan analisis, dan uji instrumen adalah metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini. Hasil pengujian dalam penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) terdapat pengaruh signifikan pocket money terhadap literasi keuangan; 2) tidak terdapat pengaruh signifikan gender terhadap literasi keuangan; dan 3) terdapat pengaruh signifikan kemampuan belajar ekonomi terhadap literasi keuangan. Kata kunci: gender, kemampuan belajar ekonomi, literasi keuangan, pocket money, siswa. ***** The younger generation must be able to manage their money well. The information and skills needed to make wise financial decisions can be developed through proper education, thus helping students achieve financial independence and well-being in the future. This study uses quantitative techniques to determine how pocket money, gender, and economic learning ability affect financial literacy in public senior high schools in Bekasi Regency. The sample in this study consisted of 191 respondents, namely 11th-grade students who had an economics concentration in senior high schools in Bekasi Regency. The data analysis techniques used in this study were instrument testing, analysis requirements testing, partial tests (t-tests), and multiple linear regression analysis. The test results in this study indicate that: 1) there is a significant effect of pocket money on financial literacy; 2) there is no significant effect of gender on financial literacy; and 3) there is a significant effect of economic learning ability on financial literacy. Keywords: economic learning ability, financial literacy, gender, pocket money, student.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Sri Indah Nikensari, S.E., M.SE. ; 2). Meta Bara Berutu, S.E., M.M. |
Subjects: | Ilmu Sosial > Industri, Buruh, Produksi > Pendidikan Ekonomi Ilmu Sosial > Keuangan |
Divisions: | FE > S1 Pendidikan Ekonomi |
Depositing User: | Users 26953 not found. |
Date Deposited: | 05 Mar 2025 04:16 |
Last Modified: | 05 Mar 2025 04:16 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/54657 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |