DESIGNING ICT COMPETENCES-INTEGRATED SYLLABUSES OF LISTENING COURSES (A Design and Development Study of English Language Education Study Program Syllabuses)

JUNITA SIAHAAN, . (2020) DESIGNING ICT COMPETENCES-INTEGRATED SYLLABUSES OF LISTENING COURSES (A Design and Development Study of English Language Education Study Program Syllabuses). Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (350kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (764kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (511kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (853kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (290kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Integrating ICT Competences into curriculum, syllabus or course outline is needed in order to support 21st learning century. On the other hand, Listening, as a receptive skill that should be acquired by the learner, also needs supporting tools such as ICTs which can help the teachers to deliver the materials. Hence, the aim of this study is to design ICT competences-integrated syllabuses of listening courses for English Language Education Study Program (ELESP). This study applied Design and Development Research (DDR) as the research design. The data used in this research were 14 listening syllabuses which were taken from 5 universities in Indonesia. The results of this study revealed that: First, the ICT competences are mostly integrated, either explicitly or implicitly, in the component of Materials (M), Assessment (AE), Learning Objectives (Lob), Teaching Method (TM), Learning Indicators (I) and Learning Media (LM). Moreover, competence in using audio/video files is the mostly integrated competence in the existing listening syllabuses. Meanwhile, for the level of ICT Competences, Technology Literacy becomes the mostly applied level which means that the ICT Competences integrated in the existing listening syllabuses are still in the level of using and understanding. Second, this study proposed 6 procedures in integrating ICT Competences into listening syllabuses. Third, this study also proposed the design of ICT competences–integrated listening syllabuses which represent all levels of ICT Competences. The proposed syllabuses employed 12 components and the skill-based type as the type of syllabus. Mengintegrasikan Kompetensi TIK ke dalam kurikulum, silabus atau garis besar kursus diperlukan untuk mendukung abad pembelajaran ke-21. Di sisi lain, Mendengarkan, sebagai keterampilan reseptif yang harus diperoleh oleh pelajar, juga membutuhkan alat pendukung seperti TIK yang dapat membantu para guru untuk menyampaikan materi. Tujuan penelitian ini adalah untuk merancang silabus mata kuliah mendengarkan yang terintegrasi dengan kompetensi TIK untuk Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris (PSPBI). Penelitian ini menggunakan Desain dan Pengembangan Penelitian (DDR) sebagai desain penelitian. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah 14 silabus mendengarkan yang diambil dari 5 universitas di Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: Pertama, kompetensi TIK sebagian besar terintegrasi, baik secara eksplisit atau implisit, dalam komponen Bahan belajar (M), Penilaian (AE), Tujuan Pembelajaran (Lob), Metode Pengajaran (TM), Indikator Pembelajaran (I) dan Media Pembelajaran (LM). Selain itu, kompetensi dalam menggunakan file audio / video adalah kompetensi yang sebagian besar terintegrasi dalam silabus mendengarkan yang ada. Sementara itu, untuk tingkat Kompetensi TIK, Teknologi Literasi menjadi level kompetensi TIK yang paling banyak diterapkan, yang berarti bahwa Kompetensi TIK yang terintegrasi dalam silabus mendengarkan yang tersedia masih dalam tingkat penggunaan dan pemahaman. Kedua, penelitian ini mengusulkan 6 prosedur dalam mengintegrasikan Kompetensi TIK ke dalam silabus mata kuliah mendengarkan. Ketiga, penelitian ini juga mengusulkan desain silabus mata kuliah mendengarkan yang terintegrasi dengan kompetensi TIK yang mewakili semua level Kompetensi TIK. Silabus yang diusulkan menggunakan 12 komponen dan tipe silabus berbasis keterampilan.

Item Type: Thesis (Magister)
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S2 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 1940 not found.
Date Deposited: 26 Mar 2020 12:55
Last Modified: 06 Jun 2020 09:22
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6051

Actions (login required)

View Item View Item