PENGARUH PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA DITINJAU DARI KONSEP DIRI SISWA SD SWASTA DI KECAMATAN TANAH SAREAL KOTA BOGOR

YANA SUPRIYATNA, . (2019) PENGARUH PENDEKATAN KONTEKSTUAL TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA DITINJAU DARI KONSEP DIRI SISWA SD SWASTA DI KECAMATAN TANAH SAREAL KOTA BOGOR. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (5MB)
[img] Text
BAB I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (570kB) | Request a copy
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (785kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (931kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (684kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (305kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (526kB) | Request a copy
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT The objective research is to obtain information concerning to the influence of contextual approach to the understanding of the mathematical concept of studies from the self-concept of private Elementary School Students at District Tanah Sareal Bogor City. The research was conducted by using survey method with experiment 2x2 in testing hypothesis. In this research, 36 from 64 student’s cluster random sampling. The research was focused on tree aspect; contextual approach, self-concept and mathematical concept. The data were collected with questionnaire for self concept and and test for understanding of the mathematical concept. Result on the analysis it is concluded that (1) There is a difference in the ability to understand Mathematical Concepts of students using the Contextual learning approach (A1) with the Expository learning approach (A2); (2) there is a significant interaction effect between contextual learning approaches and Self Concepts on students' ability to Understand Mathematical Concepts; (3) There is a significant difference in the ability of Understanding Mathematics Concepts on the contextual learning approach with Expository learning approaches on students who have high Self Concept and (4) There is a significant difference in the ability of Understanding Mathematics Concepts on the contextual learning approach with Expository learning approaches on students who have low Self Concept Keywords: understanding mathematics concepts, contextual approach, selfconcept ******************** ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh informasi mengenai pengaruh pendekatan kontekstual terhadap pemahaman konsep pembelajaran matematika dari konsep diri siswa Sekolah Dasar swasta di Kecamatan Tanah Sareal Kota Bogor. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode survei dengan eksperimen 2x2 dalam menguji hipotesis. Sampel penelitian ini sebanyak 36 dari 64 siswa yang diambil secara cluster random sampling. Penelitian difokuskan pada tiga aspek; pendekatan kontekstual, konsep diri dan pemahaman konsep matematika. Data dikumpulkan dengan kuesioner untuk konsep diri dan dan tes untuk pemahaman konsep matematika. Hasil analisis disimpulkan bahwa (1) Ada perbedaan kemampuan memahami Konsep Matematika siswa menggunakan pendekatan pembelajaran kontekstual (A1) dengan pendekatan pembelajaran Expository (A2); (2) ada pengaruh interaksi yang signifikan antara pendekatan pembelajaran kontekstual dan Konsep Diri pada kemampuan siswa untuk Memahami Konsep Matematika; (3) Ada perbedaan yang signifikan dalam kemampuan Memahami Konsep Matematika pada pendekatan pembelajaran kontekstual dengan pendekatan pembelajaran Ekspositoris pada siswa yang memiliki Konsep Diri tinggi dan (4) Ada perbedaan yang signifikan dalam kemampuan Memahami Konsep Matematika pada kontekstual. pendekatan pembelajaran dengan pendekatan pembelajaran Ekspository pada siswa yang memiliki Konsep Diri rendah Kata kunci: pemahaman konsep matematika, pendekatan kontekstual, konsep diri

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Erry Utomo, M.Ed., Ph.D. ; 2). Deasyanti, M.Psi., Ph.D.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Dasar
Depositing User: Users 2576 not found.
Date Deposited: 23 Apr 2020 09:10
Last Modified: 23 Apr 2020 09:10
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/6746

Actions (login required)

View Item View Item