LABITTA KHAIRUNNISA, . (2020) CONSTRUCTING ENGLISH VOCABULARY TESTS IN INSTAGRAM FOR 10TH GRADE STUDENTS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER .pdf Download (1MB) |
|
Text
CHAPTER 1.pdf Download (262kB) |
|
Text
CHAPTER 2.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER 3.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER 4.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
CHAPTER 5.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) | Request a copy |
|
Text
REFERENCES.pdf Download (767kB) |
|
Text
APPENDICES.pdf Restricted to Registered users only Download (29MB) | Request a copy |
Abstract
Akibat dari pandemi COVID-19, seluruh kegiatan pendidikan dipindahkan kerumah atau yang kita ketahui sebagai pembelajaran jarak jauh. Guru harus bisa untuk mengadaptasikan teknologi terutama media sosial untuk mendukung kegiatan pendidikan. Instagram memiliki banyak fitur, yaitu membuat akun, memposting gambar atau video berdurasi 60 detik, menambahkan caption, menerapkan filter, menambahkan lokasi, menambahkan tagar, menambahkan komentar, menyukai konten antar pengguna, mencari dan mengikuti akun pengguna lain. Instagram memiliki banyak fitur yang dapat dimanfaatkan untuk mendukung kegiatan pendidikan, termasuk untuk pembuatan tes bahasa Inggris khususnya pada Vocabulary. Vocabulary adalah aspek penting dalam pengujian bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk menyusun tes Kosakata Bahasa Inggris di Instagram untuk siswa kelas X Sekolah Menengah Kejuruan dan untuk mengetahui karakteristik yang sesuai di tes Kosakata Bahasa Inggris untuk siswa kelas 10 Sekolah Menengah Kejuruan yang dibuat di Instagram. Penelitian ini menggunakan metode Riset dan Pengembangan. Prosedur penelitian adalah: meneliti dan mengumpulkan informasi, merencanakan (mengelaborasi tinjuan pustaka), merancang draf tes kosakata atau menyusun tes, melakukan tinjauan oleh para ahli, merevisi tes, melakukan uji coba tes, menganalisis tes dalam hal tingkat kesulitan, merancang tes akhir. Responden penelitian ini adalah 36 siswa kelas X kelas Multimedia 1 di SMK Negeri 40 Jakarta. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Tes kosakata bahasa Inggris untuk siswa kelas 10 Sekolah Menengah Kejuruan yang dibuat di Instagram meliputi topik introducing self/someone, congratulating and complementing, intentions, descriptive text, giving announcement, recount text, narrative text and past events, (2) Jenis tes yang digunakan adalah benar-salah, pilihan ganda, jawaban singkat dan membuat sebuah kalimat, (3) Tingkat kesulitan medium digunakan didalam tes ini. Tes kosakata bahasa Inggris untuk kelas 10 Sekolah Menengah Kejuruan mendapatkan 20 butir tes yang dikategorikan kedalam tingkat kesulitan medium yang dapat digunakan (4) Tes kosakata bahasa Inggris siswa kelas 10 Sekolah Menengah Kejuruan yang dibuat di Instagram memenuhi karakteristik interaktif, menarik, dan berbasis visual. In consequence of pandemic COVID-19, all the educational activites are moved to home or we know as distant learning. Teachers need to be able to adapted the technology especially social media to support educational activities. Instagram has many functions, which are: create accounts, post pictures or 60 second videos, add captions, apply filters, add locations, add hashtags, add comments, like other contents, browse and follow other accounts. Instagram has many features to be utilized to support educational activities, including for constructing English test especially in Vocabulary. Vocabulary is a core aspects in English language testing. This study aims to construct English Vocabulary test in Instagram for 10th grade students of Vocational High School and to find out the characteristics of approproate English Vocabulary test for 10th grade students of Vocational High School constructed in Instagram. This study used Research and Development method. The researcher procedures are: researching and collecting information, planning (elaborating literature reviews), designing the draft of Vocabulary test or constructing the tests, having the test review by the experts, revising the test, conducting a try-out of the test, analyzing the test in terms of level of difficulties, designing final test. The respondents of this study was 36 students of 10th grade from Multimedia 1 class in 40 Vocational High School Jakarta. The findings show that (1) The topics of English Vocabulary test in Instagram are introducing self/someone, congratulating and complementing, intentions, descriptive text, giving announcement, recount text, narrative text and past events, 2) The test types are true-false, multiple choices, short-answer and making a sentence, (3) The medium level of difficulty is used in this test. The English Vocabulary test for 10th grade students of Vocational High School constructed in Instagram gained 20 test items categorized in medium level of difficulty which is appropriate to be used, (4) The English Vocabulary test for 10th grade students of Vocational High School constructed in Instagram meet the characteristics of interactive, interesting, and visual-based.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Hanip Pujiati, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Ilza Mayuni, M.A. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 6569 not found. |
Date Deposited: | 09 Oct 2020 12:04 |
Last Modified: | 09 Oct 2020 12:04 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/11286 |
Actions (login required)
View Item |