PROFILING STUDENTS' DIGITAL LITERACY ACROSS GENDER IN THE ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAMME UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

RIZKA VEZENI, . (2021) PROFILING STUDENTS' DIGITAL LITERACY ACROSS GENDER IN THE ENGLISH LANGUAGE EDUCATION STUDY PROGRAMME UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (217kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (314kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (275kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (433kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (198kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (215kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT Rizka Vezeni. 2021. Profiling Students’ Digital Literacy across Gender in the English Language Education Study Programme Universitas Negeri Jakarta. A Skripsi. Jakarta: English Department, Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Jakarta. This study aims to obtain a digital literacy profile across gender of students in the English Language Education Study Programme (ELESP) Universitas Negeri Jakarta. This descriptive research was conducted using a survey which employed a questionnaire as the main instrument followed by undertaking an interview. The questionnaire was constructed adopting UNESCO Global Framework competences of digital literacy and Hague and Payton’s instruments. For this purpose, 154 students, 37 male and 117 female students were recruited. They were students of the English Language Education Study Program (ELESP) of Universitas Negeri Jakarta. The interview was employed involving 5 female and 5 male respondents to triangulate the data derived from the questionnaire. It was revealed that female and male students have slightly different mean score of digital literacy which categorized as moderate in five competence areas such as Information and Data Literacy, Communication and Collaboration, Digital Content Creation, Safety, and Problem Solving. Female and male students share similarities such as started making content digitally either for study fulfilment purposes or entertainment, regularly make use of digital services besides studying purposes, such as payment, ride hailing, and shopping. Keywords: digital literacy, male, female, students Rizka Vezeni. 2021. Pembuatan Profil Literasi Digital lintas Jenis Kelamin Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Skripsi. Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan profil literasi digital lintas jenis kelamin mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Negeri Jakarta. Penelitian deskriptif ini menggunakan survei yang menggunakan kuesioner sebagai instrumen utama dan dilengkapi dengan wawancara. Butir-butir kuesioner disusun dengan mengadopsi UNESCO Global Framework Competences of Digital Literacy dan instrumen Hague dan Payton. Penelitian ini melibatkan patrisipan sebanyak 154 mahasiswa dengan rincian 37 mahasiswa laki-laki dan 117 mahasiswa perempuan. Partisipan merupakan mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Wawancara yang dilakukan dengan melibatkan 5 mahasiswa laki-laki dan 5 mahasiswa perempuan bertujuan untuk melengkapi data hasil kuesioner. Dalam penelitian ini ditemukan bahwa mahasiswa laki-laki dan perempuan memiliki kompetensi yang perbedaannya sangat tipis yang ditunjukkan dengan nilai rata-rata kuesioner. Selain itu, baik mahasiswa laki-laki maupun perempuan dikategorikan cukup baik pada lima area kompetensi literasi digital yaitu Information and Data Literacy, Communication and Collaboration, Digital Content Creation, Safety, and Problem Solving. Mahasiswa laki-laki dan perempuan memiliki persamaan dalam hal memulai pembuat konten digital baik untuk pemenuhan tugas mata kuliah maupun hiburan, menggunakan layanan digital untuk berbagai tujuan seperti pembayaran digital, layanan kendaraan, dan berbelanja. Kata Kunci: literasi digital, laki-laki, perempuan, mahasiswa

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1. Dr. Muchlas Suseno, M.Pd. ; 2. Dr. Sri Sulastini, M.A.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 9013 not found.
Date Deposited: 15 Mar 2021 03:45
Last Modified: 15 Mar 2021 03:45
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/14187

Actions (login required)

View Item View Item