SINTA MAULANA, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA BOARD GAME DEKLARASI PADA TEMATIK TEMA 7 PERISTIWA DALAM KEHIDUPAN MUATAN PELAJARAN IPS UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (582kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (334kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (472kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (674kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (670kB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (265kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (327kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berupa media board game deklarasi pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas V Sekolah Dasar. Responden dalam pengembangan ini terdiri dari satu ahli media, satu ahli materi dan satu ahli bahasa dan dikarenakan pandemi covid-19 uji coba pengguna hanya pada sampai tahap one to one dengan 5 peserta didik kelas V yang berada di lingkungan rumah peneliti. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan model ASSURE. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan kuesioner. Hasil uji coba pengembangan media board game deklarasi kepada para ahli diperoleh nilai rata-rata 80,35% untuk ahli media, 94,44% untuk ahli materi dan 95,45% untuk ahli bahasa. Hasil uji coba pengguna 97,5% untuk tahap one to one. Hal ini menunjukkan bahwa media permainan board game deklarasi termasuk ke dalam kategori “sangat baik” sehingga layak digunakan dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Tema 7 “Peristiwa dalam Kehidupan” kelas V Sekolah Dasar. ************ This research and development aims to produce learning media in the form of a declaration board game media in Social Sciences learning in grade V Elementary School. Respondents in this development consisted of one media expert, one material expert and one linguist and due to the Covid-19 pandemic, user trials were only at one to one stage with 5 class V students who were in the researcher's home environment. The research method used is research and development (R&D) using the ASSURE model. The data collection techniques used were observation and questionnaires. The test results for the development of media board game declaration to the experts obtained an average value of 80.35% for media experts, 94.44% for material experts and 95.45% for linguists. The result of the user trial was 97.5% for the one to one stage. This shows that the media of the declaration board game game is included in the "very good" category so that it is suitable for use in learning Social Sciences Theme 7 "Events in Life" in grade V Elementary School.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Zulela, M. S., M. Pd. ; 2). Prof. Dr. Ir. Arita Marini, ME. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 10316 not found. |
Date Deposited: | 05 Apr 2021 04:36 |
Last Modified: | 05 Apr 2021 04:36 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/15778 |
Actions (login required)
View Item |