PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CTL DALAM MENINGKATKAN HASIL PEMBELAJARAN CELUP IKAT PADA SISWA KELAS VII SMPN 148 JAKARTA TIMUR

BESARIANI DWITA FAKHRIYAH DESTRIANI, . (2021) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CTL DALAM MENINGKATKAN HASIL PEMBELAJARAN CELUP IKAT PADA SISWA KELAS VII SMPN 148 JAKARTA TIMUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
BAB 1.pdf

Download (518kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (883kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (513kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (571kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of the CTL learning model in improving the learning outcomes of tie dyeing in class VII students at SMPN 148 Jakarta, namely through the results of the tie dyed learning made by students.The research methodology used is a qualitative methodology using the CTL (Contextual Teaching and Learning) learning model approach.The seventh grade students of SMPN 148 Jakarta are the research population. The sample used is students aged 13-14 years. Data collection is through library research and field activities using research instruments that have been made to be used in learning activities with Treatment I and Treatment II activities in it. The results of the research on the application of the CTL learning model in improving the learning outcomes of tie dyeing In grade VII students of SMPN 148 Jakarta experienced an increase, namely in the Initial Condition work, the average value of the tie dyeing work was 65.47. in the work, it does not look good enough, the students' work in treatment I, namely making tie dyes on 30 x 30 cm woven fabric has experienced a slight increase, namely with an average of 70.70 which is included in the Good category, students' skills and creativity in making tie dyes have included in the good category, in the work of treatment II students obtained an average score of 81.02 in this category included in the very good score the work of students in treatment II had increased. From these activities, students' knowledge is gradually developed in theory and practice and students can relate any knowledge they have gained to be then applied to everyday life. Although there are many limitations in online dyeing, students are still enthusiastic about doing tie dyeing, the works produced also look quite good in terms of skills and creativity. ******** Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh model pembelajaran CTL dalam meningkatkan hasil pembelajaran celup ikat pada siswa kelas VII di SMPN 148 Jakarta yaitu melalui hasil karya Celup ikat yang dibuat siswa.Metodologi penelitian yang digunakan yaitu metodologi kualitatif dengan menggunakan metode pendekatan model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning). Siswa kelas VII SMPN 148 Jakarta merupakan populasi penelitian. Sampel yang digunakan adalah siswa usia 13-14 tahun. Pengumpulan data yaitu melalui studi pustaka dan kegiatan lapangan menggunakan instrumen penelitian yang telah dibuat untuk digunakan dalam kegiatan pembelajaran dengan kegiatan Perlakuan I dan Perlakuan II didalamnya. Hasil penelitian penerapan model pembelajaran CTL dalam meningkatkan hasil pembelajaran celup ikat Pada siswa kelas VII SMPN 148 Jakarta mengalami peningkatan yaitu pada karya Kondisi Awal nilai Rata-Rata hasil karya celup ikat yaitu 65,47 dapat disimpulkan karya siswa dalam kondisi awal ini keterampilan dan kreativitas siswa dalam berkarya belum terlihat cukup baik, karya siswa pada perlakuan I yaitu membuat celup ikat pada kain scraf berukuran 30 x 30 cm sudah mengalami sedikit peningkatan yaitu dengan Rata- Rata 70,70 yang termasuk dalam kategori Baik keterampilan dan kreativitas siswa dalam berkarya celup ikat sudah termasuk dalam kategori baik, dalam karya perlakuan II siswa memperoleh nilai Rata-Rata 81,02 dalam kategori ini termasuk dalam nikai sangat baik karya siswa dalam perlakuan II sudah mengalami peningkatan. Dari kegiatan-kegiatan tersebut pengetahuan siswa sedikit demi sedikit dikembangkan secara teori dan praktek serta siswa bisa menghubungkan setiap pengetahuan yang diperolehnya untuk kemudian diterapkan pada kehidupan sehari-hari. Walaupun banyak keterbatasan dalam pembelajaran celup ikat yang dilakukan secara online siswa masih bersemangat dalam mengerjakan celup ikat, karya-karya yang dihasilkan juga terlihat cukup baik dalam aspek keterampilan dan kreativitasnya.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dra. MUDJIATI, M.Pd ; 2). Dr. ATASWARIN OETOPO, M.Pd
Subjects: Kesenian > Seni (umum)
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Seni Rupa
Depositing User: Users 11727 not found.
Date Deposited: 02 Sep 2021 07:06
Last Modified: 02 Sep 2021 07:06
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/18193

Actions (login required)

View Item View Item