PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN KOGNITIF TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA BAHASA ARAB (Penelitian Eksperimen pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Negeri Jakarta)

PANGESTU RIYADI, . (2021) PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN KOGNITIF TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA BAHASA ARAB (Penelitian Eksperimen pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Negeri Jakarta). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (434kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (566kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (412kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (454kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (342kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (469kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini dilakukan di Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Universitas Negeri Jakarta pada semester 113, dengan tujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh strategi kognitif dalam meningkatkan keterampilan membaca (qiraah) mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa arab fakultas Bahasa dan seni universitas negeri Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen. Populasi penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Angkatan 2020 semester 113 dan sampelnya 2 kelas dari Angkatan 2020, yang terdiri dari 24 mahasiswa kelas eksperimen dan 22 mahasiswa kelas kontrol. Pengambilan sampel dilakukan dengan cara sampling purposive. Instrumen yang digunakan adalah tes akhir yang berjumlah 30 soal berupa pilihan ganda, dengan Teknik analisis data menggunakan Uji-t pada taraf signifikan α = 0,05. Uji-t dilakukan setelah melakukan uji normalitas dan homogenitas. Setelah dilakukan Uji Normalitas dengan hasil normal, uji homogenitas dengan data yang homogen, dan uji hipotesis dengan uji-t maka nilai thitung yang diperoleh 2,055. sedangkan harga ttabel pada taraf signifikan α = 0,05 dan derajat kebebasan (n-2) = 44 adalah sebesar 2,021. Maka, nilai thitung > ttabel. Dengan demikian hipotesis (H0) yang menyatakan tidak ada pengaruh pengaruh strategi kognitif dalam meningkatkan keterampilan membaca (qiraah) mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa arab fakultas Bahasa dan seni universitas negeri Jakarta ditolak. Sedangkan hipotesis (H1) yang menyatakan ada pengaruh strategi kognitif dalam meningkatkan keterampilan membaca (qiraah) mahasiswa program studi Pendidikan Bahasa arab fakultas Bahasa dan seni universitas negeri Jakarta diterima. Maka penggunaan strategi kognitif dalam pembelajaran Bahasa arab dapat meningkatkan kemahiran membaca (qiraah) mahasiswa. Oleh karena itu, pegajaran membaca Bahasa arab dengan strategi kognitif dapat meningkatkan keterampilan membaca mahasiswa. This research was conducted at the Arabic Language Education Study Program, State University of Jakarta in semester 113, with the aim of knowing how the influence of cognitive strategies in improving reading skills (qiraah) of students of the Arabic Language Education study program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta. The method used in this research is the experimental method. The population of this study was all students of Class of 2020 semester 113 and the samples were 2 classes from Class of 2020, which consisted of 24 students of the experimental class and 22 students of the control class. Sampling was done by purposive sampling. The instrument used is a final test which consists of 30 questions in the form of multiple choice, with data analysis technique using t-test at a significant level of = 0.05. The t-test was performed after performing normality and homogeneity tests. After the normality test with normal results, homogeneity test with homogeneous data, and hypothesis testing with t-test, the tcount value obtained is 2.055. while the value of ttable at a significant level = 0.05 and degrees of freedom (n-2) = 44 is 2.021. So, the value of tcount > ttable. Thus, the hypothesis (H0) which states that there is no effect of cognitive strategy in improving reading skills (qiraah) of students of the Arabic Language Education Study Program, Faculty of Language and Arts, Jakarta State University is rejected. While the hypothesis (H1) which states that there is an effect of cognitive strategy in improving reading skills (qiraah) of students of the Arabic Language Education study program, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta is accepted. So the use of cognitive strategies in learning Arabic can improve students' reading skills (qiraah). Therefore, teaching Arabic reading with cognitive strategies can improve students' reading skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Raden Ahmad Barnabas, M.Pd. ; 2). Dr. Mohamad Sarip, MA.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 11331 not found.
Date Deposited: 31 Aug 2021 04:34
Last Modified: 31 Aug 2021 04:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/18218

Actions (login required)

View Item View Item