POLA PIRIGAN CALUNG JINGJING PADA LAGU LAYUNG GALUNGGUNG DI SANGGAR GAPURA EMAS SUKABUMI

ALDI NOVIANSYAH, . (2021) POLA PIRIGAN CALUNG JINGJING PADA LAGU LAYUNG GALUNGGUNG DI SANGGAR GAPURA EMAS SUKABUMI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover (1).pdf

Download (750kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (404kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (691kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (407kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (456kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (453kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (802kB) | Request a copy

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pola pirigan calung jingjing pada lagu Layung Galunggung. Selain itu penulis berharap mampu memperoleh data secara terperinci dari ragam pola iringan calung jingjing itu sendiri, tidak hanya pada lagu Layung Galunggung akan tetapi pada lagu lainnya. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah Studi kasus , yakni peneliti mendalami sebuah kasus tertentu secara lebih mendalam dengan melibatkan pengumpulan data dari berbagai sumber informasi dengan melakukan wawancara secara langsung dan meleliti kasus dan beberapa kajian pustaka yang bersumber dari jurnal, E-book dan beberapa skripsi sarjana yang bersumber dari internet. Hasil dari penelitian ini adalah penulis memperoleh pola-pola pirigan calung jingjing, diantaranya pola tabuh pangkat, pola tabuh ngalagu/melodi/gelenyu, pola tabuh keleter, pola tabuh paut/pautan, dan pola tabuh caruk/ carukan. Penulis berharap penelitian dapat menjadi acuan pembelajaran dalam lingkungan Akademik maupun Non- Akademik. Kesimpulan dari seluruh hasil penelitian tersebut adalah masyarakat khususnya dilingkungan Sanggar Gapura Emas sendiri dapat mengetahui bagaimana pola pirigan calung jingjing. The purpose of this study was to determine the pattern of the calung jingjing plate on the song Layung Galunggung. In addition, the author hopes to be able to obtain detailed data from the pirigan patterns of the calung jingjing plate itself, not only on the song Layung Galunggung but on other songs. The research method used in this study is a case study, where the researcher explores a particular case in greater depth by involving the collection of data from various sources of information by conducting direct interviews and researching cases and several literature studies sourced from journals, e-books and several undergraduate thesis sourced from the internet. The results of this study are the authors pirigan the patterns of the calung jingjing percussion, including pangkat percussion pattern, the ngalagu/melody/gelenyu percussion pattern, the keleter percussion pattern, the paut/pautan percussion pattern, and the caruk/carukan percussion pattern. The author hopes that research can be a reference for learning in both Academic and Non-Academic environments. The conclusion from all the research results is that the community, especially the Gapura Emas Studio environment itself, can find out how the pattern of the calung jingjing pirigan is.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Saryanto, M.Sn. ; 2). Dr. Tuti Tarwiyah, M.Si.
Subjects: Seni Musik > Musik
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Seni Musik
Depositing User: Users 11859 not found.
Date Deposited: 07 Sep 2021 05:25
Last Modified: 07 Sep 2021 05:25
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19703

Actions (login required)

View Item View Item