AKUNTABILITAS KEPALA SEKOLAH DALAM PENGELOLAAN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN DI SDN GUNUNGSARI 01 KECAMATAN PAMIJAHAN KABUPATEN BOGOR

KEMARA JATI NUGROHO, . (2022) AKUNTABILITAS KEPALA SEKOLAH DALAM PENGELOLAAN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN DI SDN GUNUNGSARI 01 KECAMATAN PAMIJAHAN KABUPATEN BOGOR. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (994kB)
[img] Text
BAB 1.pdf.pdf

Download (353kB)
[img] Text
BAB II.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (360kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (467kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (179kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf.pdf

Download (252kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk menganalisis akuntabilitas kepala sekolah dalam pengelolaan pembiayaan pendidikan di SDN Gunungsari 01 Kecamatan Pamijahan Kabupaten Bogor. Dimensi akuntabilitas pembiayaan pendidikan dilihat dari transparansi pengelolaan, standar kinerja kepala sekolah , dan kemitraan dengan komite sekolah. Pendekatan yang digunakan adalah studi kasus dengan cara pengambilan data observasi, wawancara, dan studi dokumen. Informan penelitian ini adalah kepala sekolah,bendahara, guru, operator, komite, dan pengawas. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan analisisis kualitatif. Kegiatannya yaitu reduksi data, penyajian data, dan verifikasi data. Hasil penelitian yang pertama mengenai transparansi pengelolaan pembiayaan pendidikan yang terdiri dari perencanaan, penggunaan, pelaporan, dan pengawasan. Indikator transparansi pembiayaan pendidikan yang terdiri dari kemampuan kepala sekolah dalam memahami kompleksitas kebutuhan sekolah, memiliki ide terbaru yang dituangkan dalam pembiayaan pendidikan, antisipatif terhadap perubahan, serta mampu melihat peluang perkembangan sekolah melalui pembiayaan pendidikan sudah muncul namun perlu ditingkatkan konsistensi dalam pelaksanaannya. Kedua mengenai standar kinerja kepala sekolah. Pemahaman kepala sekolah terhadap rancangan program sekolah dan profesionalisme dalam pengelolaan pembiayaan pendidikan secara transparan dan akuntabel sudah terlihat, tetapi perlu perbaikan dalam hal dokumen penunjang. Ketiga, mengenai kemitraan kepala sekolah dengan komite Indikator yang terdiri dari; a)kemampuan berkomunikasi secara efektif dalam organisasi, b) mengakomodasi kebutuhan peserta didik, orangtua, dan komite sekolah, c) bekerjasama dengan berbagai pihak d) delegasi terhadap tugas, sudah terlaksana dengan baik perlu perbaikan intensitas kerjasama. Kata Kunci; akuntabilitas,kepala sekolah,manajemen,pembiayaan pendidikan. This study was conducted with the aim of analyzing the school principles’ accountability in management of education financing at Gunungsari 01 Elementary School Pamijahan district, Bogor regency. The dimensions of accountability for education financing are seen from management transparency, the school principles’ performance standard, and the partnership with school committees. The approach used is a case study by collecting the observation data, interview, and document studies. The informants of this research are the school principle, treasure, teachers, operator, committees, and supervisors. The data were obtained by using qualitative analysis. The steps of this research are data reduction, data presentation, and data verification. The result of the first research is about the transparency of education financing which consist of the planning, usage, reporting, and supervision. Indicator transparency in education financingwhich consist of the ability of school needs, having new idea as the outline in education financing, being anticipative of the change, and be able to see the school development opportunities through education financing that have emerges but need the consistency improvement in its activities. The second point is about the school principle performance .Regarding the school principles’ understanding of school program planning and professionalism in managing education financing with transparency and accountable which have been seen, but it needs improvement in terms of supporting document. The third point, the partnership with school committees. Partnership with school committes indicator consist of a) the ability of communication effectively in organization, b) accommodate the needs of students, parents, and school committees, c) collaboration with others, d) delegation of the taks which has been carried out well but needs to increase the intensity of the partnership period. Keywords; accountability, school principle, management, education financing.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1). Dr. Matin,M.Pd ; 2). Dr. Siti Zulaikha, S.Ag M.Pd
Subjects: Manajemen > Manajemen Kantor, Organisasi
Manajemen > Manajemen Sumber Daya Manusia
Divisions: PASCASARJANA > S2 Manajemen Pendidikan
Depositing User: Users 13957 not found.
Date Deposited: 07 Mar 2022 05:58
Last Modified: 07 Mar 2022 05:58
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23648

Actions (login required)

View Item View Item