MODEL MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PEMBELAJARAN JARAK JAUH DALAM KETERAMPILAN MEMBACA MENGGUNAKAN GOOGLE SITES (PENELITIAN PENGEMBANGAN DI KELAS IX SMP MUHAMMADIYAH 31 JAKARTA)

DWI SARANTI, . (2022) MODEL MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PEMBELAJARAN JARAK JAUH DALAM KETERAMPILAN MEMBACA MENGGUNAKAN GOOGLE SITES (PENELITIAN PENGEMBANGAN DI KELAS IX SMP MUHAMMADIYAH 31 JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (347kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (401kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (501kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (154kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (250kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran ‎keterampilan membaca berbasis Google Sites di SMP Muhammadiyah 31 ‎Jakarta. Media ini terdiri dari lima judul materi pada buku bahasa arab SMP ‎Muhammadiyah 31 Jakarta, dua judul materi dari buku Kementerian ‎Agama Republik Indonesia dan tiga judul materi dari buku Mutholaah ‎Alarobiyah. ‎ Peneliti menggunakan metode penelitian pengembangan dengan model ‎ADDIE yang dikembangkan oleh Dick and Carrey yang terdiri dari lima ‎langkah, yaitu: 1) Analisis kebutuhan siswa kelas IX SMP Muhammadiyah ‎‎31 Jakarta terhadap media yang digunakan, 2) Desain produk, 3) ‎Pengembangan produk serta penilaian ahli materi dan ahli media, 4) ‎Implementasi produk kepada siswa kelas IX SMP Muhammadiyah 31 ‎Jakarta, dan 5) Evaluasi produk media Google Sites melalui angket ‎terhadap 60 siswa kelas IX SMP Muhammadiyah 31 Jakarta. ‎ Hasil penilaian ahli materi untuk media yang dihasilkan oleh peneliti ‎memperoleh nilai sebesar 88% yang termasuk dalam kategori “sangat ‎layak” dan hasil penilaian ahli media memperoleh nilai 89,53% yang ‎termasuk dalam kategori “sangat layak”, serta hasil evaluasi dari siswa ‎memperoleh nilai 80% yang termasuk kategori “sangat layak”. Dengan ‎demikian, model media pembelajaran jarak jauh untuk keterampilan ‎membaca bahasa arab berbasis Google Sites layak digunakan sebagai ‎media pembelajaran bahasa arab khususnya dalam keterampilan ‎membaca bahasa arab.‎ ********** ‎ This study aims to develop learning media for reading skills based on ‎Google Sites at Junior High School Muhammadiyah 31 Jakarta. This media ‎consists of five material titles in the Arabic language book of Junior High ‎School Muhammadiyah 31 Jakarta, two material titles from the book of the ‎Ministry of Religion of the Republic of Indonesia and three material titles ‎from the book Mutholaah Al Arabiyah.‎ The researcher uses a development research method with the ADDIE ‎model developed by Dick and Carrey which consists of five steps, namely: ‎‎1) Analysis of the needs of class IX students at Junior High School ‎Muhammadiyah 31 Jakarta for the learning media used, 2) Product design, ‎‎3) Product development through the assessment of material experts and ‎media experts, 4) Product implementation for class IX students of Junior ‎High School Muhammadiyah 31 Jakarta, and 5) Evaluation of Google Sites ‎media products through a questionnaire to 60 students of class IX Junior ‎High School Muhammadiyah 31 Jakarta. ️‎ The results of the material expert assessment for the media produced by ‎the researchers obtained a score of 88% which was included in the "very ‎decent" category and the results of the media expert assessment obtained ‎a score of 89.53% which was included in the "very decent" category, as ‎well as the evaluation results from students get a score of 80% which is ‎included in the "very decent" category. Thus, the distance learning media ‎model for reading Arabic skills based on Google Sites is appropriate to be ‎used as a medium for learning Arabic, especially for Arabic reading skills.‎

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Fatwa Arifah, M.A.Pd. ; 2). Dr. Romdani, M.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 16385 not found.
Date Deposited: 14 Sep 2022 02:43
Last Modified: 14 Sep 2022 02:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/35749

Actions (login required)

View Item View Item